غذاهایی که باعث می‌شوند احساس سیری کنید

نظرتان در مورد غذاهایی که احساس سیری بیشتری را در شما بوجود می‌آورند، چیست؟ تصور می‌کنید چنین چیزی غیرممکن است یا این غذاها ارزش غذایی کمتری دارند یا حتی مضر هستند؟ خیر، این خوراکی‌ها وجود داشته و بسیاری از آنها نیز ارزش غذایی خوبی دارند، اما بسیاری از ما آنها را نمی‌شناسیم. در این مطلب می‌خواهیم شما را با چند نمونه از این خوراکی‌ها آشنا کنیم.  

سرکه

روغن و سرکه‌ای که روی سالادتان می‌ریزید، می‌تواند قند خونتان را کنترل کرده و احساس سیری در شما بوجود بیاورد. پژوهشگران دانشگاه میلان دریافتند سرکه انگور می‌تواند واکنش گلیسمیک glycemic یا افزایش قند خون را تا ۳۰ درصد بعد از خوردن غذاهای پرکربوهیدرات از بین ببرد. وقتی قند خون شما به سرعت بالا می‌رود، یه سرعت هم افت می‌کند و نه تنها تحمل کردن این نوسانات برای بدن سخت است، بلکه به مغز این پیغام را می‌دهد که تمایل به خوردن غذای بیشتری دارید. همچنین محققان ژاپنی دریافته‌اند ریختن سرکه بر روی غذا می‌تواند نوسان قند خون و انسولین را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد و روند انباشتگی چربی را در بدن کم کند. سرکه حاوی اسید استیک است و به نظر می‌رسد این ماده در تجزیه نشاسته دخالت می‌کند و سرعت هضم کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد.

غذاهایی که باعث می‌شوند احساس سیری کنید غذا غذاهایی که باعث می‌شوند احساس سیری کنید download 34

پاپ کورن

نکته‌ای که در مورد این اسنک نمی‌دانیم این است که پاپ کورن غله‌ای کامل محسوب می‌شود و یک وعده پاپ کورن، یعنی حدود سه فنجان، ۷۰ درصد نیازهای روزانه به غلات را تامین می‌کند. بنابراین می‌توان گفت پاپ کورن منبعی غنی از مواد مغذی است و فرد را از مصرف میان وعده‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند و همچنین احساس سیری در فرد بوجود میاورد. جالب است بدانید این ماده شگفتی‌های دیگری هم دارد. براساس تحقیقات انجام شده این غله کامل شامل تعداد زیادی پلی فنول و آنتی اکسیدان است که باعث می‌شود فرد از بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها مزمن مصون بماند. البته به یاد داشته باشید بهتر است از پاپ کورن‌هایی که در ماکروویو تهیه شده‌اند، اجتناب کنید زیرا چربی زیادی دارند. برای چاشنی از پودر فلفل قرمز استفاده کنید که جلوی اشتها را می‌گیرد. تمبر هندی هم چاشنی خوبی برای پاپ کورن است.

فلفل قرمز

طعم تند فلفل آزاردهنده اما ارزشمند است، در سال ۲۰۱۱ محققان دانشگاه پوردو دریافتند مصرف غذاهایی که فلفل قرمز به آنها اضافه شده، اشتها را کم می‌کند، کالری می‌سوزاند و در عوض تنها حرارت به بدن شما می‌دهد. پس می توانید پودر فلفل قرمز را به پاستا، خورش، سس، سوپ اضافه کنید یا اینکه سسی حاوی فلفل قرمز روی میز غذاخوری داشته باشید و روی غذاهایتان بریزید.

پسته

در سال ۲۰۱۲ دکتر دیوید جی بیر David J. Baer دانشمند علوم تغذیه متوجه شد پسته ۶ درصد کمتر از آنچه مردم گمان می‌کنند کالری دارد. هر ۲۸ گرم پسته ۱۶۰ کالری دارد که در آجیل‌ها کمترین کالری است، زیرا بدن به سختی می‌تواند چربی پسته را هضم کند. پسته نسبت به سایر آجیل‌ها وزن کمتری دارد و شما برای دریافت میزان کالری مساوی باید تعداد بیشتری از آن را بخورید. علاوه بر این پوست کندن پسته قدری از سرعت خوردن کم می‌کند و به دستگاه گوارش فرصت کافی می‌دهد تا عملیات هضم را بر روی آن انجام دهد. پس اگر در رژیم هستید، همیشه یک بسته پسته برای زمانی که گرسنه‌ می‌شوید همراه داشته باشید.

کره بادام زمینی

براساس یکی از فراگیرترین مطالعات میدانی، زنانی که حاقل ۵ بار در هفته کره بادام زمینی می‌خورند، حداقل ۴.۵ کیلوگرم کمتر از زنانی که این ماده را مصرف نمی‌کنند اضافه وزن دارند. علاوه بر این ۳۰ درصد کمتر احتمال دچار شدن به دیابت دارند. برطبق مطالعات دانشگاه پوردو کره بادام زمینی اشتها را ۲ ساعت بیشتر از میان وعده‌های کم فیبر و پرکربوهیدرات مانند چیپس سیب زمینی مهار می‌کند. 

آووکادو

براساس تحقیقات جدید دانشگاه لومالیندا مصرف مقداری آووکادو در وعده شام می‌تواند احساس گرسنگی را به نصف کاهش دهد. آووکادو سبب می‌شود افراد ۴۰ درصد کمتر احساس گرسنگی کنند. احساس اشباع شدن پس از خوردن غذا خیلی مهم است. به این ترتیب افراد کمتر تمایل به خوردن میان وعده پیدا می‌کنند. شما می‌توانید آووکادو را روی سالادتان بریزید یا در ساندویچ بپیچید و نوش جان کنید.

روغن زیتون

براساس تحقیقات جدید روغن زیتون بیشتر از سایر چربی‌ها حس سیری در شما بوجود می‌آورد. محققان در این تحقیق به افراد ماست چرب شده با روغن زیتون، کره و روغن هسته انگور خوراندند و بیش از ۳ ماه مصرف کالری آنها را زیر نظر گرفتند. در این مدت افرادی که ماست با روغن زیتون خورده بودند در یک روز نزدیک به ۱۷۵ کالری کمتر از دیگران دریافت کردند. نکته خوشحال کننده این است که شما مجبور نیستید به ماستی که می‌خورید روغن زیتون اضافه کنید چون پژوهشگران دریافته‌اند که رایحه روغن زیتون به تنهایی نیز اشتها را مهار می‌کند.  

منبع: مجله موفقیت 

مطالب مرتبط:

چگونه متابولیسم بدن را افزایش دهیم؟

بدون ورزش کردن کالری بسوزانیم