به پایان قاعدگی در زنان یائسگی گفته می‌‏شود. دوران یائسگی معمولا در ۵۰ سالگی شروع می‎شود. و به خاطر تغییرات هورمونی عوارض و مشکلاتی را برای زنان ایجاد می‎کند. در این مطلب به عوارض دوران یائسگی و توصیه‌هایی برای کنار آمدن با این عوارض اشاره شده است.

یائسگی یائسگی عوارض یائسگی             2

یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان در این دوران گر گرفتگی است. باید به رژیم غذایی روزانه خود دقت کنید تا متوجه شوید که کدام ماده غذایی یا عادت روزانه باعث افزایش یا کاهش این مشکل می‎شود. مصرف زیاد کافئین، الکل، گرمای هوا و استرس و نگرانی از عوامل شایع ایجاد این مشکل هستند. وقتی دچار این حالت می‎شوید. آرام باشید و زیاد فعالیت نکنید. نفس عمیق از بینی بکشید و از دهان خارج کنید. اگر این حالت بسیار برای‌تان آزار دهنده است، حتما باید با پزشک مشورت کنید و دارو مصرف کنید. گر گرفتگی در طول شب می‎تواند شما را خیس عرق کند و از خواب بیدار‌تان کند. سعی کنید یک پتوی نازک استفاده کنید. هوای اتاق را خنک نگه دارید و می‎توانید یک کیسه یخ زیر بالش خود قرار دهید و در صورت بروز این حالت بالش را برگردانید و سرتان را روی قسمت سرد بگذارید تا خنک شوید. 

سعی کنی با ورزش کردن و ریلکس کردن به بهبود خواب شبانه‌تان کمک کنید. یوگا و مدیتیشن یا هر ورزش دیگری می‎تواند به شما کمک کند. البته ۳ ساعت مانده به زمان خواب دیگر ورزش نکنید. نوشیدن شیر گرم به جای نوشیدنی‌های کافئین دار هم قبل از خواب موثر است. یکی دیگر از مشکلات این دوران خشکی واژن و آمیزش دردناک است که سبب ایجاد مشکلات جنسی برای زنان می‎شود. می‎توانید از ژل‌ها و محلول‎های روان کننده محلول در آب که داروهای بدون نیاز به نسخه هستند، استفاده کنید یا با پزشک مشورت کنید تا برای‎تان دارو تجویز کند. تغییرات خلقی نیز در این دوران زیاد است. فرد لحظه‌ای به شدت خوشحال و مدتی بعد ناراحت است. این تغییرات خلقی شبیه زمان قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. ارتباطات اجتماعی قوی و یوگا و مدیتیشن در کنترل این تغییرات که به خاطر تغییر در هورمون‌ها ایجاد می‌شوند، مفید است. 

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط:

 سندرم پیش از قاعدگی

ناتوانی جنسی زنان