اگر حتی یک بار دچار کمردرد شده باشید، می‌توانید  درک کنید که این درد چگونه می‌تواند انجام بسیاری از کارهای اساسی را برایتان دشوار سازد. گاهی اوقات ضرباتی مانند افتادن یا تصادف ماشین می‌تواند علت کمر درد شما باشد. اما اغلب اوقات ممکن است درد شما ناگهان ظاهر شود. مثلا وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، دردتان شروع شود یا وقتی از صندلی بلند می‌شوید، ناگهان درد ظاهر شود.

کمردرد کمردرد علل شایع کمردرد             1

بلند کردن اجسام سنگین

بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند فشار قابل توجهی بر ستون فقرات شما وارد کند. این فشار می‌تواند منجر به کشیدگی عضلانی شود و همچنین فشار وارده بر دیسک‌های بین مهره ای شما را افزایش دهد. این فشار می‌تواند باعث کمر درد یا درد سیاتیک شود. برای پیشگیری، یاد گرفتن روش درست بلند کردن اجسام ضروری است.

خم شدن مکرر به جلو

اگر زمان زیادی را صرف انجام کارهای تکراری کنید که به خم شدن به جلو نیاز دارند، فشار زیادی بر ستون فقرات‌تان وارد می‌کنید و این می‌تواند یکی از علل درد شما باشد. یادگیری روش درست خم شدن به جلو یعنی با استفاده از خم کردن زانوها می‎تواند به پیشگیری از این مشکل کمک کند. 

تروما یا ضربه

یک سقوط، تصاف ماشین یا آسیب دیدگی در حین فعالیت‌های ورزشی، می‌توانند باعث کشیدگی عضلات کمر شما شوند. فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد کمر شما بعد از تروما کمک کند. اما بعد از ضربه یا آسیب دیدگی باید حتما مورد معاینه دقیق پزشکی قرار بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ گونه آسیب دیدگی مهمی باعث دردتان نمی‌شود.

بیماری‎های دیگر

گاهی اوقات بیماری‌های غیر مکانیکی مانند سرطان، سنگ کلیه یا یک تومور ممکن است باعث کمر درد شوند. این بیماری‌ها نادر هستند اما ممکن است اتفاق بیفتند، بنابراین اگر کمر درد شما برای بیش از چند هفته پس از شروع درمان فیزیوتراپی همچنان ادامه داشت، باید در جستجوی پزشک متخصص باشید تا مطمئن شوید بیماری خطرناک دیگری علت درد شما نیست.

روش اشتباه نشستن 

کمر شما در یک وضعیت درست باید دارای یک خمیدگی کمی رو به جلو به نام لوردوز (گودی کمر) باشد. هنگامیکه خمیده می‌نشینید، این لوردوز صاف شده یا حتی بدتر از آن، برعکس می‌شود. این عدم خمیدگی رو به جلو باعث افزایش فشار بر دیسک‌های کمر شما می‌شود. این افزایش فشار می‌تواند دیسک‌های شما را جابه‌جا کرده و منجر به کمر درد شود. فیزیوتراپیست شما می‌تواند برای از بین بردن یا جلوگیری از کمردرد، روش درست نشستن را به شما بیاموزد.

منبع: fitnessmagazine

مطالب مرتبط:

سه تمرین کششی برای درمان کمردرد

اجسام سنگین را بلند کنید و کمردرد نگیرید!

فیزیوتراپی پارس