کلیه اندامی شگفت‌انگیز است. این اندام هورمون تولید می‌کند، خون را تصفیه می‌کند، مواد معدنی را جذب می‌کند و یک توازن سالم اسید و باز در بدن ایجاد می‌کند. بدون کلیه زندگی‌ای وجود ندارد. تنها با ۲۰ درصد عملکرد کلیه تان می‌توانید یک زندگی کاملا عادی داشته‌باشید. برای همین است که آسیب تدریجی کلیه تا مدتی طولانی تشخیص داده نمی‌شود.

عادت‌های خطرناک برای کلیه‌ها! کلیه عادت‌های خطرناک برای کلیه‌ها!

گاهی حتی عادات رایج می‌تواند سبب آسیب به کلیه شود و وقتی مشکل کشف می‌شود، ممکن است خیلی دیر باشد. خلاص شدن از عادات ناسالم و ایجاد عادات سالم‌تر نخستین اقدامی است که سلامت‌تان را بهبود می‌بخشد. در ادامه به چند عادت مضر برای سلامت کلیه‎ها اشاره کرده‌ایم.

۱- مصرف بیش از حد مسکن‌ها

ما اغلب اوقات خیلی سریع سراغ دارو می‌رویم. وقتی دچار درد می‌شوید، آسان است که فقط قرص ببلعید. اما تمام داروهای شیمیایی با اثرات جانبی همراه هستند، و بسیاری از آنها سبب آسیب کلیه می‌شوند. 

۲- نگه داشتن ادرار

اگر مرتب این کار را بکنید، می‌تواند فشار ادرار را در کلیه‌ها افزایش دهد و به نارسایی کلیه یا بی‌اختیاری ادرار منجر شود.

۳- مصرف بیش از حد نمک

نمک برای بدن مهم است، اما باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف بیش از حد می‌تواند فشار خون‌تان را بالا ببرد و فشار زیادی به کلیه‌ها وارد کند. نباید بیش‌تر از ۵.۸ گرم در روز نمک بخورید.

۴- مصرف پروتئین بیش از حد

بر اساس گزارش دانشگاه هاروارد، وجود پروتئین بیش از حد در رژیم عذایی‌تان می‌تواند برای کلیه مضر باشد. محصول جانبی هضم پروتئین آمونیاک است. آمونیاک سمی است که کلیه‌های شما باید خنثی کنند. پروتئین بیش‌تر یعنی کار بیش‌تر کلیه‌ها، که به مرور زمان به کاهش عملکرد آنها منجر می‌شود.

۵- مصرف بیش از حد کافئین

ما اغلب بیش‌تر از آن‌چه فکر می‌کنیم کافئین مصرف می‌کنیم. این ماده در بسیاری از نوشیدنی‌های غیرالکلی و نوشابه‌ها وجود دارد، و قبل از این‌که بدانید، فشار خون‌تان بالا رفته و به کلیه آسیب می‎زند.

۶- کمبود منیزیم

اگر به اندازه‌ی کافی منیزیم دریافت نکنید، کلسیم به خوبی جذب و گوارش نمی‌شود، که می‌تواند به انباشته شدن کلسیم و تشکیل سنگ کلیه منجر شود. برای جلوگیری از آن، سبزیجات برگی سبز، لوبیا، آووکادو، دانه‌ها و مغزها را مصرف کنید. 

۷- کمبود ویتامین B۶

یک رژیم غذایی سالم برای عملکرد خوب کلیه مهم است. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کمبود ویتامین B۶ خطر سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. برای عملکرد بهینه‌ی کلیه باید روزانه حداقل ۱.۳ میلی‌گرم ویتامین B۶ مصرف کنید. غنی‌ترین منبع این ویتامین شامل ماهی، نخود، جگر گاو، سیب زمینی و سبزیجات نشاسته‌ای و میوه‌های غیرمرکبات است.

۸- قطع شدن خواب

ساینس دیلی گزارش می‌کند که خواب منقطع مزمن می‌تواند سبب سنگ کلیه شود. بافت کلیه در طول شب تجدید و ترمیم می‌شود، برای همین قطع شدن خواب می‌تواند سبب آسیب مستقیم به این اندام شود.

۹- عدم درمان عفونت‌های رایج

همه‌ی ما دچار سرماخوردگی‌های ساده و آنفولانزا می‌شویم، اما اگر این عفونت‎های عادی به موقع و صحیح درمان نشود، می‌تواند سبب آسیب کلیه شود. پژوهش‌ها نشان داده‌است آدم‌هایی که به استراحت و درمان صحیح بی‌اعتنا هستند، اغلب در نهایت به بیماری کلیوی مبتلا می‌شوند.

۱۰- کم آبی بدن

کلیه‌های ما باید به‌طور مناسب آب‌رسانی شوند تا عملکردشان را انجام دهند. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشیم، سموم در خون انباشته می‌شود، چون مایعات کافی برای رساندن آنها به کلیه وجود ندارد. بنیاد ملی کلیه توصیه می‌کند هر روز حداقل ۱۲ لیوان آب بنوشید. یک روش آسان برای این‌که بدانید آب کافی می‌نوشید یا نه این است که رنگ ادرار‌تان را کنترل کنید.

۱۱- فراموش کردن دارو

دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا دو مشکل خیلی شایع است که ناشی از سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم است. اگر به این مشکلات دچار هستید، آگاه باشید که این بیماری‌ها می‌تواند سبب آسیب کلیه شود، و با مصرف داروهای تجویز شده از این اندام ارزشمند محافظت کنید.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

کمبود خواب به کلیه ها آسیب می‎زند

مکمل کلسیم باعث سنگ کلیه می‎شود