شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام و ساخارین برای فرو نشاندن هوس شیرینی، مانند یک معجزه بنظر می‌رسند و گاهی تصور ما این است که این شیرین کننده‌های مصنوعی باعث چاقی نمی‎شوند و می‎توانیم با خیال راحت از خوراکی‎های حاوی این گونه قندها استفاده کنیم. اما اطلاعات پزشکی اخیر ثابت کرده‌اند که اثرات مضر مصرف شکر مصنوعی می‌تواند هرگونه فوایدی که ممکن است آنها برای کاهش وزن داشته باشند را بی اثر کند.

شیرین کننده مصنوعی باعث چاقی می شود چاقی شیرین کننده‌های مصنوعی باعث چاقی می‎شوند؟

شیرین کننده‌های مصنوعی، اشتهای شما را برای شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌ها افزایش می‌دهند! مطالعات نشان داده‌اند که طعم شیرین، اشتها را افزایش می‌دهد. فرقی نمی‌کند که این طعم شیرین از شیرین کننده‌های مصنوعی باشدیا قند طبیعی. هنگامیکه غذاهای بدون شکر که با شکر مصنوعی شیرین شده‌اند را می‌خورید، معمولا مقدار بیشتری از آن غذا می‌خورید، زیرا احساس نمی‌کنید که برای سلامتی‌تان مضر باشد و معمولا فراموش می‌کنید که آنها دارای کالری‌هایی به شکل کربوهیدرات، پروتئین و یا چربی هستند.

بسیاری از غذاهای شیرین شده با قند مصنوعی، مواد غذایی کربوهیدراتی مانند کیک‌ها هستند. که اگر سوزانده نشوند، می‌توانند ذخیره چربی را افزایش دهند، بنابراین افزایش مصرف این مواد غذایی منجر به چاقی می‌گردد. فقط به این خاطر که شیرین کننده مصنوعی بدون کالری است، به این معنا نیست که این ماده غذایی فاقد کالری‌های ناشی از کربوهیدرات است. غذاهای کربوهیدراتی، انسولین را تحریک می‌کند تا در مقادیر بیشتری، نسبت به زمانی که پروتئین‌ها، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سبزیجات خورده اید، ترشح شود. هر چند انسولین برای تحویل انرژی به سلول‌ها ضروری است، اما انرژی اضافه ناشی از قند و کربوهیدرات نشاسته‌ای، به چربی و کلسترول تبدیل می‌شود.

منبع: fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط:

آیا باید شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟