آیا شما از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنند سیب زمینی باعث چاقی است و از خوردن آن پرهیز می‌کنند؟ پس جالب است بدانید سیب زمینی علاوه بر اینکه خوشمزه و ارزان است، سرشار از مواد مغذی و مفید است. در این مطلب ۵ دلیل خوب برای خوردن سیب زمینی بیان شده است.

۱- سیب زمینی شما را چاق نمی‌کند، بلکه می‌تواند بخشی از یک رژیم لاغری موفق باشد. بهترین پزشکان و محققان دانشگاه کالیفرنیا مطالعه‌ای در این مورد انجام دادند. این مطالعه روی افرادی که رژیم غذایی برای کاهش وزن داشتند به مدت ۱۲ هفته انجام شد. به رژیم غذایی این افراد ۵ تا ۷ وعده سیب زمینی در هفته اضافه شد و مشاهده شد که همه این افراد وزن کم کردند. زیرا برای کاهش وزن مقدار کالری دریافتی اهمیت دارد و نیازی به پرهیز از یک غذای خاص نیست.  

سیب زمینی باعث چاقی نمی‎شود چاقی سیب زمینی باعث چاقی نمی‎شود

۲- سیب زمینی شما را سیر نگه می‌دارد. یک سیب زمینی متوسط ۱۱۰ کالری دارد و اصلا چربی ندارد. سیب زمینی نسبت به دیگر کربوهیدرات‌ها مدت بیشتری شما را سیر نگه می‌دارد. شاید به این دلیل که ۲ گرم فیبر و ۳ گرم پروتئین دارد. سیب زمینی آب پز بیشترین اثر را در ایجاد احساس سیری دارد.

۳- پتاسیم سیب زمینی از موز هم بیشتر است. یک سیب زمینی متوسط ۶۲۰ میلی گرم پتاسیم دارد. پتاسیم نقش مهمی در کنترل فشار خون دارد. همچنین به انتقال پیام‌های عصبی در بدن کمک می‌کند. هر فرد روزانه به ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم نیاز دارد. بنابراین قرار دادن سیب زمینی در رژیم غذایی روزانه مقدار قابل توجهی از نیاز بدن را تامین می‌کند.    

۴- سیب زمینی نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. وقتی صحبت از ویتامین C می‌شود، لیمو و پرتقال را تصور می‌کنیم. اما سیب زمینی هم یک منبع خوب ویتامین ث است که ۴۵ درصد از نیاز روزانه ما را تامین می‌کند. ویتامین ث موجود در آن از گوجه فرنگی بیشتر است. 

۵- سیب زمینی منبع خوب آهن است. با اینکه سیب زمینی از منابع متداول آهن به شمار نمی‌آید. اما ۶ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. این مطلب برای گیاهخواران اهمیت دارد زیرا نمی‌توانند از گوشت برای تامین آهن استفاده کنند.  

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

حذف نان و برنج از رژیم غذایی باعث چاقی می‌شود!

دلایل پزشکی چاقی و اضافه وزن

آیا علت چاقی در مغز نهفته است؟