کسانی که برای برخورداری از عمر طولانی، غذاهای کم کالری در برنامه غذایی روزانه‌شان در نظر می‌گیرند، سلامت قلبشان را تضمین کرده اند. پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند انواع دسرهایی که در تهیه‌ی آن‌ها از مواد خوراکی غیر مجاز استفاده می‌شود و همچنین نان‌های سفید که کالری زیادی دارند موجب می‌شود، قلبتان برای همیشه جوان بماند. تنظیم ضربان قلب و بهبود عملکرد آن به این معنی است که دستگاه گوارش و تنفس بهتر از قبل عمل می‌کنند، هر چه قابلیت تنظیم قلب بیشتر باشد، آمادگی قلب برای واکنش به محرک های عصبی و… بیشتر است.

سلامت قلب با کالری کم سلامت قلب سلامت قلب با کالری کم

عملکرد قلب کسی که رژیم غذایی کم کالری دارد، شبیه عملکرد قلب یک جوان بیست ساله است، اگر چه عواملی مانند کاهش فعالیت بدنی، دوری از استرس، خواب کافی و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند توانایی قلب را بهبود بخشد، اما تأثیر هیچ یک به اندازه ایجاد محدودیت در مصرف غذاهای پر‌کالری نیست. اگر مصرف روزانه کالری را ۳۰ درصد کاهش دهید، عملکرد قلبتان بهتر می‌شود. با توجه به این که در بیش از ۴۰ درصد موارد مرگ و میر ناشی از حملات قلبی و مغزی است، محدودیت در مصرف غذاهای پر کالری از اهمیت زیادی برخوردار است. مصرف زیاد کالری نه تنها سلامت قلبتان را تهدید می‌کند، بلکه زمینه ساز ابتلا به بیماری هایی مانند: دیابت و فشار خون بالا و همچنین افزایش سطح کلسترول خون می‌شود. در چنین شرایطی قلب تحت فشار بیشتر قرار می‌گیرد و شدت ضربان آن افزایش پیدا می‌کند و سلامت قلب دچار مشکل شده و در نتیجه احتمال ناشی از ایست قلبی به مراتب بیشتر می‌شود.

منبع: مجله پیام سلامتی

مطالب مرتبط:

ورزش، بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی

علل سکته‌ قلبی زودرس