همزمان با روز جهانی دیابت، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد در حال حاضر ۳۸۷ میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری دیابت دچار هستند و انتظار می‎روند تا سال ۲۰۳۵ این تعداد به ۵۹۲ میلیون نفر برسد. بنابراین اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم از خطرات این بیماری و راه‎های پیشگیری و کنترل آن ضروری است. 

دیابت دیابت به سادگی از دیابت پیشگیری کنید                             1

بهترین پزشکان اعتقاد دارند افزایش رشد ابتلا به این بیماری به خاطر دو عامل کاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف غذاهای ناسالم و فرآوری شده است. زندگی شهرنشینی و ماشینی منجر به کاهش فعالیت جسمی و افزایش بیماری چاقی و اضافه وزن شده که یکی از عوامل بروز دیابت نوع دو (برای آشنایی بیشتر با این بیماری مطلب دیابت نوع ۲ را مطالعه کنید.) می‌باشد. از طرفی تغذیه مردم روز به روز ناسالم‌تر می‎شود تمایل به خوردن فست فودها، غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های پر از قند و غذاهایی با کالری بالا و مواد مغذی بسیار کم به افزایش ابتلا به بیماری دیابت منجر می‎شود. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‎های آمریکا اعلام کرده است میزان فعالیت بدنی لازم برای هر فرد ۷۵ دقیقه ورزش سخت یا ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی ملایم در هفته است که اطلاعات پزشکی بدست آمده نشان می‎دهد کمتر از نصف مردم از این برنامه پیروی می‎کنند. 

به سادگی با تغییر دادن سبک زندگی خود می‎توانید از این بیماری پیشگیری کنید. برای این کار کافی است از نظر بدنی فعال‎‌تر باشید. حداقل ۳ ساعت در هفته ورزش کنید. از خوردن غذاهایی که ارزش غذایی ندارند به خصوص آنهایی که شکر زیاد دارند خودداری کنید. به جای این غذاها از سبزیجات و میوه‎های تازه، گوشت بدون چربی، غلات کامل (سبوسدار)، لبنیات کم چرب و دانه‎های روغنی (آجیل) استفاده کنید. افراد زیادی دچار مقاومت به انسولین هستند که این مرحله پیش از ابتلا به دیابت قرار دارد. این افراد به آسانی با بکار بردن این توصیه‎ها می‎توانند از ابتلا به این بیماری و در نتیجه دچار شدن به بیماری قلبی و عروقی و بیماری‎های دیگر که دیابت از عوامل بروز آنهاست پیشگیری کنند.  

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط: 

دیابت نوع ۲ چیست؟

دیابت نوع ۱ چیست؟

همایش روز جهانی دیابت