محققان در پژوهش‌های خود دریافتند رژیم گیاهخواری سالم و اصولی که براساس دریافت مقدار کم محصولات حیوانی و مقدار بسیار زیاد محصولات گیاهی است، می‎تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. محققان می‌گویند کیفیت غذایی رژیم گیاه‌خواری نیز نقش مهمی در این میان دارد. 

رژیم گیاهخواری خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد! گیاهخواری رژیم گیاهخواری خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد!

پژوهش‌های قبلی دانشمندان نشان داده است که رژیم گیاهخواری می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، فشار خون یا بیماری‎های قلبی عروقی را کاهش دهد. در این مطالعه جدید نیز دانشمندان دریافتند گیاه‌خواری می‌تواند برای پیشگیری از دیابت مفید واقع شود و شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. البته باید توجه داشت هر نوع رژیم گیاهخواری سالم نیست. رژیم گیاهخواری سالم حاوی غلات کامل یا سبوسدار، میوه‌ها و سبزیجات تازه است. محققان این نوع برنامه غذایی را با برنامه غذایی گیاه خواری با کیفیت پایین که حاوی آرد سفید یا تصفیه شده، سیب زمینی و نوشابه‌ها است، مقایسه کردند. نتایج این مقایسه نشان داد رژیم گیاه‌خواری سالم و با کیفیت شانس ابتلا به دیابت را ۳۴ درصد کاهش می‌دهد در حالی که رژیم گیاهی ناسالم و بی‌کیفیت فقط ۱۶ درصد این ریسک را کاهش می‎دهد. بنابراین فقط پرهیز از محصولات حیوانی برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ کافی نیست و باید مواد غذایی گیاهی سالم و با ارزش غذایی بالا در برنامه غذایی گنجانده شود. تغییر برنامه غذایی به سمت الگوی غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه های روغنی و  مصرف کم محصولات حیوانی، به خصوص گوشت قرمز و  محصولات گوشتی فرآوری شده، می‌تواند فواید بیشماری برای سلامتی و به خصوص کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط: 

گیاه‎خواری و بارداری

معایب رژیم گیاه‌خواری!

آیا می‌خواهید گیاه‎خواری را شروع کنید؟