محققان دانشکده داروسازی دانشگاه هاروارد در تحقیقات خود به ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و جوانی و پیری سلولها پی بردند. این تحقیقات نشان داده افرادی که از این برنامه غذایی استفاده می‌کنند کمتر از دیگران به بیماری‌های قلبی، اختلالات سوخت و ساز بدن و سرطان مبتلا می‌شوند. همچنین این برنامه غذایی به کاهش وزن کمک کرده و باعث لاغری می‌شود.

لاغری و جوانی با رژیم مدیترانه‌ای رژیم لاغری و جوانی با رژیم مدیترانه‌ای

اما چرا رژیم مدیترانه‌ای این ویژگی را دارد؟ در این برنامه غذایی، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان وجود دارد. آنتی اکسیدان روند پیری سلول‌ها را کند می‌کند. اما چگونه رژیم مدیترانه ای بگیریم؟ برای شروع باید ۵ تا ۱۰ وعده از میوه و سبزیجات تازه مصرف شود. هر وعده شامل نصف فنجان میوه و سبزی پخته یا یک لیوان خام است. تخم مرغ و ماهی بخورید. ۲ تا ۳ بار در هفته و هر بار ۱۰۰ گرم ماهی بخورید. مصرف تخم مرغ از اهمیت خاصی در این برنامه غذایی برخوردار است. گوشت و مرغ بدون چربی هم می‎توانید مصرف کنید. ۱ تا ۳ وعده در روز از مواد لبنی مصرف کنید. هر وعده یک فنجان شیر یا ماست یا ۳۰ گرم پنیر است. زیتون و آووکادو دارای چربی سالم هستند. در روز ۴ تا ۶ وعده از آنها مصرف کنید. هر وعده ۵ عدد زیتون، یک قاشق چایخوری روغن زیتون و یک هشتم یک آووکادوست. دانه‎های روغنی و مغزها در برنامه غذایی اهالی مدیترانه جایگاه ویژه‌ای دارد. هر روز یک مشت آجیل میل کنید. غلات کامل مثل نان‌های سبوس دار یا برنج قهوه‌ای یا نان گندم کامل میل کنید. غلات کامل به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. اهالی مدیترانه قهوه اسپرسو را بعد از غذا برای کمک به هضم غذا می‌نوشند. و آخرین اصل برای اهالی مدیترانه غذا خوردن با خانواده و در آرامش است.

منبع: مجله موفقیت

مطالب مرتبط:

مصرف قهوه خوب است یا بد؟

آجیل‌ها باعث طول عمر شما می‎شوند