گرچه بیشتر افراد از چاقی و اضافه وزن رنج می‎برند اما درصد کمی هم از کمبود وزن و لاغری شکایت دارند. اطلاعات پزشکی نشان می‎دهد همان طور که چاقی عوارض زیادی دارد، سوء تغذیه و لاغری نیز مشکلات زیادی برای سلامتی بدن ایجاد می‌کند. در این مطلب مختصرا راه حل‎هایی را برای این افراد از زبان بهترین پزشکان و متخصصان تغذیه بیان می‎کنیم. البته توجه داشته باشید که این توصیه‎ها برای افراد سالمی است که به بیماری خاصی مبتلا نیستند و افرادی که مشکل پزشکی دارند باید زیر نظر پزشک معالج خود عمل کنند.

لاغری لاغری رژیم غذایی برای درمان لاغری

۱- افزایش دریافت کربوهیدرات و مواد قندی: استفاده از مربا، عسل، شیره انگور و لبنیات پر چرب در وعده صبحانه، خوردن حداقل دو بار میان وعده در طول روز مثل بیسکویت سبوسدار، کیک، کلوچه، نان و پنیر، نان و تخم مرغ، استفاده بیشتر از سیب‌زمینی در وعده‎های غذایی، مصرف بستنی، مصرف بیشتر نان و غلات و ماکارونی و برنج، مصرف بیشتر میوه‎های شیرین مثل انگور، خربزه و انجیر

۲- افزایش دریافت چربی: اضافه کردن مقداری کره به وعده‌های غذایی، استقاده از قلم گوسفند یا گاو در غذا، مصرف لبنیات پر چرب مانند خامه، سرشیر، کره، کشک و پنیر خامه‌ای

۳- افزایش دریافت پروتئین‎ها: این مواد برای رشد عضلات در کنار توده چربی بدن لازم است. برای اینکه پروتئین بیشتری به بدن برسد، از غذاهای حاوی تخم مرغ بیشتر استفاده کنید. مصرف دوغ کم نمک در وعده ناهار و شام و غذاهای تهیه شده از گوشت قرمز و همچنین حبوبات و آجیل توصیه می‎شود. 

در کنار اصلاح رژیم غذایی باید عادات رفتاری را هم اصلاح کرد. مثلا غذا را در بشقاب‌های بزرگ میل کنید. به تزئین غذا اهمیت دهید تا اشتهایتان بیشتر شود. در طول روز به اندازه کافی استراحت کنید و از استرس دوری کنید. همچنین باید برای درمان بیماری‎های زمینه‎ای که سبب کاهش وزن می‎شود در جستجوی پزشک باشید. با تجویز پزشک می‎توانید از مکمل‌های غذایی مجاز نیز برای درمان لاغری استفاده کنید.

منبع: مجله موفقیت

مطالب مرتبط:  

با ورزش می‌توانید وزن خود را افزایش دهید

معایب رژیم گیاهخواری!

رژیم گیاهخواری برای نوجوانان

لاغری در چند دقیقه!