معمولا دانش‌آموزان و دانشجویان از نداشتن تمرکز برای مطالعه به هنگام امتحانات شکایت دارند. بهتر است برای بهبود تمرکز خود روش‌های زیر را به کار ببندید تا امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارید. 

استراحت کافی ( ۶ تا ۸ ساعت خواب) در شبانه روز باعث بهبود تمرکز می‌شود. مصرف فست فودها و مواد غذایی دارای رنگ‌‎های شیمیایی و نوشابه‌ها را کاهش دهید. پرخوری و گرسنگی باعث اختلال تمرکز می‌شود. بنابراین بلافاصله بعد از ناهار یا شام زمان مناسبی برای مطالعه نیست. میزان مصرف مواد غذایی مفید مانند میوه و سبزی، لبنیات، مغزها، ماهی و میگو را افزایش دهید. چای سبز و نوشیدنی‌های گیاهی مصرف کنید که باعث بهبود تمرکز می‌شوند. عوامل محیطی مزاحم مانند سر و صدا و شلوغی، سرما و گرما را که باعث اختلال در تمرکز می‌شوند حذف کنید. وضعیت راحت بدن و نور کافی از شرایط مهم برای مطالعه است.

روش‌های بهبود تمرکز بهبود تمرکز روش‌های بهبود تمرکز images 94

از آنجا که ابتدای صبح مغز انسان برای فراگیری آماده‌تر است. مطالعه دروس حفظ کردنی را به این زمان موکول کنید. مدت متوسط حفظ تمرکز بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است، پس بعد از یک ساعت مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت کنید. انسان در هر لحظه فقط می‌تواند روی یک موضوع متمرکز شود بنابراین هر گونه فکر ناخواسته یا مشغولیت ذهنی تمرکز را مختل می‌کند. این مشکلی است که برای بیشتر افراد اتفاق می‌افتد. راه حل آن این است که قبل از مطالعه برای حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید ذهنتان راجع به هر موضوع و زمان و شخصی که می‌خواهد فکر کند و بعد از آن از ذهن بخواهید تا یک ساعت در اختیارتان باشد و به همین شکل تا پایان مطالعه ادامه دهید. البته باز هم احتمال دارد افکار مزاحم به ذهن هجوم بیاورند که در این حالت آنها را یادداشت کنید تا در زمان استراحت به آنها فکر کنید. 

منبع: مجله پیام سلامتی

مطالب مرتبط:

۳ تمرین مفید برای رفع خستگی چشم

چند ماده غذایی برای تنظیم خواب شبانه

دلایل عجیب و غریب به وجود آمدن استرس