از قدیم توصیه می‌کرده‌اند که شام را سبک بخورید و سنگین به رختخواب نروید. شاید مهم‌ترین دلیلش‌ هم این بود که شکم پر، خواب را آشفته می‌کند. اما متخصصان تغذیه می‎گویند دیر شام خوردن، حتی اگر شام سبکی باشد، علاوه بر آشفته کردن خواب، سبب اختلال در سوخت و ساز بدن و تجمع چربی در بدن و چاقی می‌شود.

دیر شام خوردن منجر به چاقی می‌شود چاقی راهی آسان برای پیشگیری از چاقی

اطلاعات پزشکی به دست آمده از پژوهش‎های گوناگون به‌ویژه در سال‌های اخیر جنبه‌های بسیاری از رابطه میان خواب و سوخت ‌و ساز بدن را مورد بررسی قرار داده است. محققان می‎گویند بدن ما می‌داند که چه زمانی باید بیدار باشد و غذا بخورد، و چه زمانی باید بخوابد و چیزی نخورد. آنزیم‌هایی که در سوخت‌وساز بدن نقش دارند از یک چرخه ۲۴ ساعته تبعیت می‌کنند و می‌دانند که چه زمانی باید گلوکز یا‌‌ همان قند خون را بسوزانند. به همین دلیل وقتی در ساعتی غیرمنتظره، مثلا یازده و نیم شب که در واقع باید خوابیده باشید، غذا می‌خورید، ارگان‌های سوخت‌وساز بدن، از جمله کبد، گیج می‌شوند. آن‌ها به‌هیچ وجه برای مواجهه با این میزان غذا در آن ساعت از شبانه‌روز آماده نیستند، از این رو مواد غذایی فراوانی را که به دستگاه گوارش سرازیر شده به‌خوبی فرآوری نمی‌کنند. این مساله می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای میزان انسولین و قند خون شود، که بدن را برمی‌انگیزد تا چربی بیشتری ذخیره کند.
به همین دلیل غذا خوردن در زمان نامناسب، مثلا دیر شام خوردن، می‌تواند مشکلات قابل توجهی برای بدنمان ایجاد کند. خوردن شام سنگین و دیرهنگام می‌تواند بر سوخت‌ و ساز بدن اثرات نامطلوبی بگذارد و علاوه بر اختلال گوارش سبب افزایش وزن نیز بشود. بهترین راه حل آن است که طی یک برنامه سبک، ‌ آهسته‌آهسته زمان شامتان را جلو‌تر و جلو‌تر بیاورید و در ‌‌نهایت آن را به دو ساعت قبل از خواب برسانید و در این فاصله دو ساعته هم چیزی نخورید، به‌خصوص هله‌هوله‌هایی مثل چیپس و پفک که منبع کالری‌های بی‌خاصیت هستند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

بی خوابی منجر به چاقی می‎شود!

ژن درمانی می‌تواند برای درمان چاقی موثر باشد