هر کدام از ما ممکن است هر از گاهی چیزهایی را فراموش کنیم. اما به طور کلی با بالا رفتن سن احتمال ضعیف شدن حافظه بیشتر می‎شود. البته افرادی که فعالیت فکری زیادی دارند دچار تغییرات در حافظه نمی‎شود. می‌توان با راهکارهایی این فراموشکاری‌های دوران سالمندی را کاهش داد.

تقویت حافظه حافظه راهکارهای تقویت حافظه در دوران سالمندی

  • وسایلی را که همیشه از آنها استفاده می‎کنید، در جای مشخصی بگذارید. چیزهایی مثل کلید و سویچ را مثلا همیشه روی جاکفشی بگذارید.
  • سعی کنید هر روز در جریان اخبار روز باشید، اخبار تلویزیون و رادیو را ببینید و بشنوید و برای دیگران هم شرح دهید. البته اخباری که برایتان ناخوشایند و استرس آور نیست.
  • کتاب یا مجله و روزنامه بخوانید و سعی کنید هر روز یک مطلب تازه یاد بگیرید.
  • در جمع خانواده و دوستان از خاطرات قدیم تعریف کنید. برای یادآوری خاطرات قدیمی از آلبوم عکس‌هایتان استفاده کنید و سعی کنید نام افراد و مکان‎ها را در این عکس‎ها به یاد بیاورید.
  • اول سال یک تقویم جیبی بردارید و تمام تاریخ‎های مهم را یادداشت کنید مثل تولدها، سالگردها، تاریخ وقت دکترتان یا قرارهایی که دارید.
  • اگر با تلفن یا موبایل پیغامی گرفتید یا قرار شد کاری انجام دهید سریع آن را یادداشت کنید. سالمندانی که سواد نوشتن ندارند می‌توانند با موبایل پیغام برای خودشان ضبط کنند. پس اگر با این افراد زندگی می‌کنید این کار را به آنها یاد دهید.
  • هرگز وعده صبحانه را حذف نکنید. اطلاعات پزشکی نشان می‌دهد خوردن یک صبحانه کامل از همه گروه‌های غذایی باعث تقویت حافظه می‎شود. مصرف قند، نمک و چربی را کاهش دهید و بیشتر میوه و سبزی تازه مصرف کنید. کمبود ویتامین‌های A,B,C,E باعث فراموشکاری در سالمندان می‎شود.     

منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

آواز خواندن برای درمان آلزایمر مفید است!

بازی‌های ویدئویی سه بعدی به تقویت حافظه کمک می‌کند