اگر پزشک به شما گفته که کلسترول خونتان بالا است، حتما باید تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود برای کاهش کلسترول ایجاد کنید. حتی اگر دکتر برای شما دارو تجویز کرده باشد، باز هم نیاز است برای سلامت قلب، رژیم غذایی خود را تغییر داده و فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید. 

بدن ما برای عملکرد خود به مقدار کمی کلسترول نیاز دارد. اما در غذاهایی که ما می‌خوریم مقدار زیادی کلسترول و چربی‌های اشباع وجود دارد و هر دوی این‌ها باعث افزایش کلسترول بد خون یا همان LDL می‌شوند. LDL باعث تشکیل پلاک در شریان‌ها می‌شود. کلسترول خوب یا HDL کمک می‌کند کلسترول بد از خون پاک شود. اگر می‌خواهید LDL را کاهش دهید و HDL را افزایش دهید، از رژیم غذایی خود شروع کنید. بیشتر میوه و سبزی مصرف کنید زیرا باعث کاهش کلسترول بد می‌شود و وقتی ما زیاد از این گروه غذاها استفاده می‎کنیم کمتر غذاهای چرب می‌خوریم. همچنین آنتی اکسیدان موجود در آنها بسیار برای سلامتی مفید است. یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب باید شامل دوبار در هفته مصرف ماهی باشد. ماهی چربی اشباع شده کمی دارد و در عوض سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید می‌شود. مصرف غلات کامل برای صبحانه باعث می‌شود تمام روز احساس سیری کنید و کمتر کالری و چربی وارد بدن کنید.

راهکارهایی برای کاهش کلسترول  کاهش کلسترول راهکارهایی برای کاهش کلسترول

تحقیقات نشان داده افرادی که از مغزها استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. البته به یاد داشته باشید آجیل‌ها کلسترول و چربی زیادی دارند پس بیشتر از یک مشت آجیل در روز نخورید. ما در رژیم غذایی روزانه خود به مقدار کمی چربی نیاز داریم. حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد کالری دریافتی روزانه، اما نوع این چربی بسیار مهم است. چربی غیر اشباع مثل روغن کانولا و روغن زیتون باعث کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL می‌شود. بدن ما برای تامین انرژی مورد نیاز خود به کربوهیدرات نیاز دارد اما بعضی از انواع آن مانند حبوبات و غلات کامل در مقایسه با آرد سفید، برنج سفید و سیب‌زمینی فیبر بیشتری دارند و قند خون را کمتر بالا می‎برند و باعث کاهش کلسترول بد می‌شوند. همچنین باعث می‎شوند مدت بیشتری سیر بمانید و در نتیجه پرخوری نکنید. برای سلامتی قلب باید ورزش کنید. حتی ۳۰ دقیقه ورزش ۵ روز در هفته، می‌تواند کمک بسیاری به کاهش LDL و افزایش HDL کند. نیازی نیست حتما ورزش سنگین انجام دهید یا به باشگاه بروید. پیاده روی برای این منظور کافی است. حتی کارهای روزانه مثل کارهای خانه اگر ضربان قلب را بالا می‌برد، می‎تواند به عنوان فعالیت بدنی در نظر گرفته شود. و آخرین نکته این است که تا می‎توانید از استرس دوری کنید زیرا باعث افزایش فشار خون، افزایش کلسترول و تصلب شرایین می‌شود. 

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

شکر باعث بی‌نظمی در میزان کلسترول خون می‌شود

پیشگیری از تنگی عروق قلب با تغذیه مناسب