گروهی از دانشمندان متخصص روانشناسی “خندیدن” را بهترین وسیله برای حفظ سلامتی، از بین بردن افسردگی و بالاخره بهتر شدن کار قلب انسان توصیه می‌کنند. خندیدن به بیشتر شدن اعتماد به نفس فرد نیز کمک می‌کند و سبب می‌شود آدمهای کمرو و خجالتی به مرور از این مشکل خلاصی پیدا کنند. شوخی نیز نوعی استراتژی برای کنار آمدن با استرس است. شوخی می‌تواند روشی برای تخلیه کردن تنش ناشی از استرس باشد. 

برای اینکه بتوانید نگرانی و اضطراب خود را کنترل کنید، این توصیه‌ها را به کار ببندید. در برابر مسائل زندگی دید مثبت داشته باشید. با خدای خود راز و نیاز کنید. مسائل و مشکلات‌تان را به او واگذار کنید که او خود، امور را کنترل می‌کند. با دیگران ارتباط برقرار کنید. عدم ارتباط مناسب با دیگران، ریشه بسیاری از مشکلات مانند سوء تفاهم و احساسات جریحه دار شده است. از یک روش زندگی سالم شامل تغذیه خوب و خواب کافی و فعالیت بدنی پیروی نمایید. مصرف قند، نمک و غذاهای چرب را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. مدیریت زمان داشته باشید و به زندگی خود سر و سامان دهید. بسیاری از نگرانی‌ها و تنش‎های روزمره ما به علت زندگی بی‌نظم است.  

راهکارهایی برای مدیریت استرس استرس راهکارهایی برای مدیریت استرس

از ورزش غافل نشوید. یک بدن سالم بهتر می‌تواند در برابر آثار استرس مقاومت کند. ورزش یک اثر آرام کننده دارد که پس از پایان آن تا مدتی باقی می‌ماند. ورزش‌های هوازی سبب آزاد شدن مواد شیمیایی به نام اندورفین از مغز می‌گردد که استرس را کاهش می‌دهد و باعث شادی می‌شود. ورزش‌های کششی نیز آرامش‌دهنده هستند. برای مقابله با تنش و نگرانی این ورزش‌ها توصیه می‌شوند: پیاده‌روی، شنا، دویدن آهسته، دوچرخه سواری، نرمش همراه با حرکات موزون. به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازید. گوش کردن به موسیقی، نگرانی و تنش را کاهش می‌دهد. از روشهای آسوده سازی اعصاب (ریلکس کردن) استفاده کنید و مدیتیشن (Meditation) و سایر تمرینات آسوده سازی را بیاموزید. این روش‌ها می‌توانند ترشح هورمون استرس را کاهش دهند و به کم شدن ضربان قلب و فشارخون کمک نمایند.

منبع: www.zibasho.com

مطالب مرتبط: 

دلایل عجیب و غریب به وجود آمدن استرس

آیا تغذیه بر سلامت روحی و روانی ما تاثیر دارد؟