تغذیه صحیح بر روند رشد و نمو کودک تاثیر مستقیم دارد، یعنی می‌تواند موجب افزایش قد کودک و رسیدن به پتانسیل قدی ناشی از ژنتیک شود. البته والدین باید بدانند اگر چه تغذیه سالم در بیان خصوصیات ژنتیک فرزندشان اثر دارد اما قد صفتی است که توسط ژن های والدین به ارث می‎رسد و اگر والدین کوتاه قد هستند نباید از تغذیه انتظار معجزه داشته باشند. 

افزایش قد افزایش قد رابطه تغذیه با افزایش قد کودک

نقش تغذیه بر سلامت کودک از دوران جنینی آغاز می‎شود. اگر خانمی در دوران بارداری دچار سوء تغذیه باشد، ممکن است ناخواسته بر افزایش قد فرزندش اثر منفی بگذارد. از تولد تا ۲ سالگی هم محدوده سنی بسیار مهمی برای رشد کودک محسوب می شود. ۴ تا ۶ سالگی هم در برهه های زمانی خاصی سرعت رشد کودکان افزایش می یابد. بنابراین اگر کودک در این سه دوره بحرانی دچار سو تغذیه شود، رشد قدی او به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. برای رشد کودکان انواع مکمل‌های غذایی در بازار وجود دارند که برخی والدین حاضرند بودجه قابل توجهی را به آنها اختصاص دهند. اما والدین باید بدانند این مکمل‌ها برای تمام کودکان لازم نیست. بیشتر کودکان می‌توانند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را از طریق خوراکی های سالم و طبیعی دریافت کنند، بنابراین وسواس افزایش قد فرزندتان را کنار بگذارید و بیش از حد دارو و مکمل‌های مختلف را به کودک نخورانید زیرا دریافت بیش از حد این مواد نیز اثرات جانبی خطرناکی دارد. اگر کودک میزان رشد و افزایش قد مطابق استانداردهای محدوده سنی خود نداشته باشد،متخصص غدد تشخیص می‌دهد برخی مواد مغذی به صورت مکمل به مقدار مشخص و در دوره معین به رژیم غذایی کودک افزوده شوند.

تغذیه کودک چگونه باید باشد؟

تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی باید ادامه داشته باشد و از ۲ سالگی به بعد کودک باید روزانه ۲ تا ۲/۵ واحد از گروه پروتئین‌ها (هر واحد پروتئین معادل ۳۰ گرم گوشت پخته، یک عدد تخم مرغ، ۸۰ تا ۱۰۰ گرم حبوبات پخته یا ۳۰ گرم پنیراست)، حداقل ۲ واحد از گروه شیر و لبنیات، ۲ تا ۲/۵ واحد سبزیجات، ۲ تا ۲/۵ واحد میوه، ۴ تا ۵ واحد از گروه غلات (نان، برنج، ماکارونی یا سیب زمینی) مصرف کند. مصرف شیرینی، شکلات، چیپس، پفک، فست فود و نوشابه‌های گازدار را برای فرزندتان محدود کنید و خوراکی‌های شیرین سالم از قبیل میوه‌های شیرین را هم در فواصل زمانی نزدیک به وعده اصلی به فرزندتان ندهید تا اشتهای کودک کاهش پیدا نکند. فرزندتان به خوردن غذاهای چرب عادت ندهید. به جای استفاده از روغن جامد و هیدروژنه بهتر است از روغن‌های مایع (روغن گیاهی از قبیل روغن سویا یا آفتابگردان) استفاده شود. نداشتن تحرک کافی هم ممکن است بر رشد کودک اثر منفی داشته باشد. فعالیت بدنی روزانه کمک می‎کند کودک انرژی خود را مصرف کند، عضلات قوی‎تر و وزن متعادلی داشته باشد و همچنین استخوان‎ها و مفاصل او به نحو موثری به فعالیت و رشد خود ادامه دهند.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط:

چند تمرین برای افزایش قد