در درمان دیابت، هدف رسیدن به سطح قابل قبول قند خون، چربی خون و فشار خون، جهت جلوگیری و یا به تعویق انداختن عوارض مزمن آن است. در این راستا رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی به عنوان عوامل کلیدی محسوب می‎شوند. 

دیابت  دیابت دیابت و ورزش

انجام فعالیت بدنی در صورتی که منظم و روزانه انجام شود، سبب کنترل قند خون، فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی فرد می‎شود. ورزش باعث می‎شود بدن به طور موثر از انسولین استفاده کند. همچنین فعالیت بدنی باعث کاهش میزان انسولین مورد نیاز بدن می‎شود. ورزش به کاهش وزن کمک کرده و رسیدن به وزن مناسب سبب کنترل دیابت نوع ۲ می‎شود. ورزش باعث افزایش مصرف گلوکز توسط ماهیچه‌ها می‎شود، بنابراین می‌تواند باعث کاهش قند خون شود.

هر نوع فعالیتی از جمله انجام کارهای منزل تا دوی ماراتون فعالیت بدنی محسوب می‎شود، به شرطی که ضربان قلب بالا رود و کمی عرق کنید. برای کودکان و نوجوانان انجام ۶۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی متوسط تا شدید در روز توصیه شده است. برای بزرگسالان انجام ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته توصیه شده است. برای انجام ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته می‎توانید آن را به ۵ روز در هفته و هر روز ۳۰ دقیقه ورزش تقسیم کنید. ۳۰ دقیقه پیاده روی معمولی هم می‎تواند شما را به هدفتان برساند.

منبع: www.diabetes.org.uk

مطالب مرتبط:  

تغذیه مناسب برای کودکان دیابتی

دیابت و مراقبت از پا

دیابت و مشکلات بینایی