حبوبات و به خصوص لوبیا، نخود و عدس از بهترین و سالمترین خوراکی‎های دنیا هستند. این حبوبات چربی، کلسترول و سدیم کمی دارند، از این رو برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. تحقیقات متعددی نشان داده است که رژیم غذایی غنی از عدس می تواند موجب کاهش قابل توجه سطح قند خون در بیماران دیابتی شود. 

دیابتی‎ها عدس بخورند! دیابت دیابتی‎ها عدس بخورند!

متخصصان تغذیه، نخود، لوبیا و عدس را که در مجموع ارزان تر هستند، منبع غنی پروتئین دانسته که در عین حال دارای ریزمغذی های ضروری بدن همچون آهن، روی، منیزیم و فولات هستند. تحقیقات متعددی نشان داده است که رژیم غذایی غنی از عدس می‌تواند به کاهش میزان کلسترول کمک کند. افزودن ۵۰ گرم عدس به رژیم غذایی بیماران دیابتی موجب کاهش قابل توجه سطح قند خون آنها به هنگام ناشتا می شود. از آنجایی که این مواد خوراکی دارای شاخص گلوکزی پایینی هستند، انرژی شان را به مرور زمان و آهسته آزاد می کنند و مانع از افزایش قند خون می شوند. 

افرادی که بیشترین مصرف عدس را دارند با نرخ بسیار پایین ابتلا به سرطان سینه، پروستات و روده روبرو هستند. این خاصیت تا حدودی ناشی از میزان بالای فیبر این دانه غذایی است. به علاوه رژیم غذایی غنی از فیبر با کاهش ریسک سرطان روده مرتبط است. حبوبات به طور طبیعی عاری از گلوتن بوده و برای افراد مبتلا به بیماری روده ای سلیاک بسیار ایده آل هستند. علاوه بر فواید غذایی این حبوبات، آنها برای محیط زیست هم سودمند هستند. این حبوبات با همکاری باکتری ها، نیتروژن جوی را به بخار آمونیاک یا نیترات های مفید تبدیل می کنند، بدین ترتیب موجب بهبود حاصلخیزی خاک شده و وابستگی به کودهای حیوانی را کاهش می دهند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

مصرف سوسیس و کالباس باعث ابتلا به دیابت می‌شود!

دیا‌بتی‌ها صبحانه غنی از پروتئین بخورند