خوردن صبحانه غنی از پروتئین، ناهار با حجم متوسط و شام سبک یک شیوه اثبات شده برای کاهش وزن، احساس سیری و کاهش روند صعودی گلوکز در طول روز در افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع ۲ است.

تغذیه دیابتی ها دیابت دیابتی‌ها صبحانه غنی از پروتئین بخورند

محققان در یک مطالعه جدید تاثیر مصرف پروتئین در وعده صبحانه را در افراد دیابتی بررسی کردند.در این تحقیقات ۴۸ شرکت کننده ، با میانگین سنی ۵۹ سال که دارای اضافه وزن بودند و همچنین مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند به سه گروه مختلف تقسیم شدند. به افراد سه گروه به طور تصادفی یکی از سه نوع رژیم غذایی حاوی مقدار مشابه کالری داده شد. به یکی از این گروه‌ها برای صبحانه آب پنیر که دارای مقدار زیادی پروتئین است و محصول جانبی شیر در طول روند تولید پنیر است داده شد، به گروه دیگر سایر پروتئین‌ها و به گروه سوم کربوهیدرات داده شد. این تحقیقات برای ۱۲ هفته ادامه داشت و در نهایت محققان مشاهده کردند گروه مصرف کننده آب پنیر ۷.۶ کیلوگرم وزن کم کردند که بالاترین میزان کاهش وزن بود. بعد از آن گروه دریافت کننده سایر پروتئین ها ۶.۱ کیلوگرم و سپس گروه مصرف کننده کروهیدرات ها ۳.۱ کیلوگرم وزن کم کردند.

فایده وجود پروتئین بالا در وعده صبحانه به منبع و کیفیت پروتئین بستگی دارد.  آب پنیر یا پودر آب ماست نه تنها موجب افزایش میزان سیری می شود بلکه روند افزایش گلوکز را نیز کاهش می دهد. به گفته محققان، نوشیدنی آب پنیر مزایای زیادی در کاهش وزن، کاهش میزان گرسنگی و افزایش گلوکز دارد. رژیم غذایی حاوی این پروتئین مانع عملکرد هورمون گرسنگی موسوم به «گرلین» می‌شود. بعد از این ماده غذایی سایر منابع پروتئین مناسب برای صبحانه شامل تخم مرغ، سویا و ماهی تن هستند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

تغذیه مناسب برای کودکان دیابتی