درمان مشکلات خواب 

خیلی از افراد از مشکلات خواب شکایت می‌کنند. خواب ناراحت باعث می‌شود روز بعد بدن شما انرژی لازم را برای فعالیت نداشته باشد و در درازمدت باعث شود شما دچار مشکلات اعصاب و روان شوید. در این مطلب می‌توانید مشکلات خواب رایج که بین افراد زیادی مشترک هستند و راه حل‌های برطرف کردن آنها را بخوانید.

بعضی از افراد درست وقتی خوابشان می‌خواهد عمیق شود از خواب می‌پرند. ممکن است نگاهشان به ساعت بیفتد و از اینکه چقدر دیگر می‌توانند بخوابند دچار اضطرلب شوند. بارها سعی می‌کنند بخوابند اما نمی‌توانند به خواب روند. برای حل این مشکل باید ساعت خود را کنار بگذارید. هیچ لزومی ندارد وقتی نیمه شب از خواب بیدار می‌شوید بدانید ساعت چند است. می‌توانید ساعت خود را جایی بگذارید که آن را نبینید. برای حل مشکلات خواب می‌تونید دمنوش ماگنولیا را امتحان کنید. در طب سنتی شرق آسیا از این گیاه برای آرامش، کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو استفاده می‌کردند.

درمان مشکلات خواب  مشکلات خواب درمان مشکلات خواب download 51

بسیاری از مردم در طول شب بیدار می‌مانند. نگرانی‌های مالی،به یاد آوردن کارهایی که باید انجام شود می‌توانند خواب را مهار کنند. برای حل این مشکل یک دفترچه انتخاب کنید در بالای سه صفح اول یک خط در وسط صفحه از بالا به پایین بکشید و صفحه را به دو ستون تقسیم کنید. در بالای صفحه اول بنویسید من باید به یاد داشته باشم که … در بالای صفحه دوم بنویسید من نمی‌توانم فراموش کنم که … در بالای صفحه سوم بنویسید من خیلی نگران هستم درباره … در ستون سمت راست هر صفحه جمله‌ها را تمام کنید نگرانی و وضایف را بنویسید و در ستون سمت چپ راه‌حل‌هایی که به نظرتان می‌رسد بنویسید یا برای فکر کردن به آن یا حل آن برنامه‌ریزی کنید. این دفترچه به جای مغز شما عمل می‌کند و باعث می‌شود تا حد زیادی راحت‌تر بخوابید.

گاهی اوقات وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم هنوز احساس خستگی می‌کنیم. یکی از دلایل شایع این مشکل بیدار شدن در وسط چرخه خواب است. خواب ما دوره‌ای است و هر دلیلی که دوره آن را به هم بزند سبب می‌شود بعد از بیدار شدن احساس خواب آلودگی و خستگی کنیم. خواب یک دوره ۵ مرحله‎ای است و هر مرحله به ۹۰ دقیقه برای کامل شدن نیاز دارد. خواب عمیق در مرحله ۳ و ۴ رخ می‌دهد اگر در این مراحل از خواب بیدار شوید احساس خستگی خواهید داشت. برای حل این مشکل پزشکان چرت زدن کوتاه در طول روز را توصیه می‌کنند زیرا در بهبود چرخه خواب کمک می‌کنند. راه حل دیگر محدود کردن میزان کافئین است. کافئین به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند و می‌تواند روی توانایی خواب طولانی تاثیر بگذارد. سعی کنید نور اتاق را کم کنید. وجود نور در اتاق خواب باعث می‌‌شود سخت به خواب روید و در خواب بمانید. حتی بهتر است یک ساعت قبل از خواب تلویزیون تماشا نکرده باشید تا دچار مشکلات خواب نشوید.  

منبع: مجله سیب سبز 

مطالب مرتبط:

چند راه حل برای درمان خروپف