مصرف برخی از مواد غذایی می تواند مشکل بی خوابی افراد را تشدید کرده و حتی منجر به اختلال در برنامه منظم خواب افرادی شود که مشکل خواب ندارند. در عوض مواد غذایی خاصی مثل شیر، چای بابونه، موز، مغزها و دانه ها و غذاهای حاوی ویتامین های گروه ب و غلات سبوسدار می‎توانند تاثیر بسزایی در بهبود خواب داشته باشند.

این خوراکی‎ها باعث بی خوابی می‎شوند! بی خوابی این خوراکی‎ها باعث بی خوابی می‎شوند!

در فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس  و غذاهای حاوی پنیر پیتزا از مواد افزودنی نامطلوب و ادویه های تند استفاده می شود، بنابراین وجود این مواد مضر در بدن باعث عدم سازگاری و مشکلات گوارشی و در نهایت منجر به عوارضی همچون بی خوابی می شود. مصرف قهوه، نوشابه های سیاه و چای به تنهایی منجر به بی خوابی نمی‎شود اما به دلیل دارا بودن ماده محرک کافئین، می تواند، فرد را با  این مشکل مواجه کند. همچنین در افرادی که قرص های آرامبخش مصرف می کنند کافئین می تواند اثربخشی دارو را  مختل کند. غذاهای نفاخ، پرادویه و چرب زمان زیادی را برای ورود به روده، هضم و جذب مواد غذایی به خود اختصاص می دهند که این امر منجر به بی خوابی می شود. افرادی که رژیم های سخت می گیرند بدلیل برنامه غذایی کم کالری و عدم دریافت مقدار کافی مواد معدنی چون کلسیم و ویتامین‌های گروه ب۱، ب۲ و ب۳ و ب۶ فرد دچار پرخاشگیری و بی خوابی می‌شود.
در عوض مصرف شیر گرم، کاهو، چای بابونه، موز، مغزها و دانه ها چون کنجد و بادام و غذاهای حاوی ویتامین های گروه ب و غلات سبوسدار و همچنین جایگزین کردن گوشت های سفید از جمله بوقلمون مرغ و ماهی می تواند راهکار مناسبی برای  رفع این معضل باشد. لبنیاتی همچون شیر و ماست بدلیل اینکه سرشار از کلسیم و اسید آمینه تریتوفان که پیشتاز سروتونین در مغز است می تواند در یک خواب آرامبخش نقش بسزایی را داشته باشد.
منبع: yjc.ir
مطالب مرتبط: