همه دچار اضطراب (Anxiety) می‎شویم، اما گاهی پیش می‎آید که احساس می‎کنیم این نگرانی‌ها و استرس‌ها بیش از حد معمول است و ممکن است به سلامتی ما آسیب بزند. بسیاری از بیمارانی که به خاطر بیماری‌های جسمی مثل سردرد یا کمردرد و یا مشکلات گوارشی به پزشکان مراجعه می‎کنند، در واقع از اضطراب رنج می‌برند. 

درمان اضطراب اضطراب درمان اضطراب

مقداری استرس و نگرانی در زندگی روزمره ما بسیار طبیعی است مثلا در مورد مسائل شغلی. اما اگر هر تصمیم‌گیری ساده روزانه تبدیل به یک مشکل شود این نشان دهنده بیماری اضطراب است. طبیعی نیست که دائم دچار استرس شوید و عصبی و ناراحت باشید و به خاطر نگرانی از انجام بعضی کارها که لازم است یا دوست دارید انجام دهید اجتناب کنید. مواردی که اشاره شد علائم و نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر (GAD) است. توصیه ‌می‌شود ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا واقعا مشکل جسمی دارید یا مسائل روانی باعث درد و مشکلات جسمی شما شده است. اگر مشکل جسمی مطرح نبود در جستجوی پزشک متخصص روانپزشکی یا مشاور و روانشناس باشید تا در درمان این اختلال به شما کمک کند. روش‎های دارو درمانی و روان درمانی برای درمان این اختلال مورد استفاده قرار می‎گیرند. اما راهکارهایی نیز وجود دارد که خودتان می‎توانید انجام دهید تا این مشکل را کنترل کنید. تکنیک‌های ریلکسیشن یا آرامش آموزی به شما کمک می‎کند آرام و خونسرد شوید. نفس عمیق کشیدن و ریلکس کردن عضلات بدن بسیار مفید است. ورزش منظم روزانه نقش زیادی در بهبود استرس دارد. از خانه بیرون بروید و هر ورزشی که دوست دارید انجام دهید. از مصرف کافئین هم تا حد امکان اجتناب کنید که باعث بدتر شدن علائم بیماری می‎شود. نکته مهم این است که بدانید اضطراب بیماری نیست که مجبور باشید همیشه آن را تحمل کنی و با آن کنار بیایید بلکه یک اختلال درمان پذیر است و می‎توانید تکنیک‌هایی را یاد بگیرید که آن را کنترل کنید. 

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

با استرس کودکان چه کنیم؟