اطلاعات پزشکی جدید نشان می‎دهد خوردن سیب زمینی احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‎دهد. در عوض خوردن غلات کامل به جای سیب زمینی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‎دهد. نتایج این مطالعه در مجله پزشکی (Diabetes Care) منتشر شده است.  

دیابت  دیابت خوردن سیب زمینی باعث ابتلا به دیابت می‎شود!                   2

اگرچه بسیاری از ما سیب زمینی را به عنوان سبزیجات در نظر می‎گیریم اما به خاطر مقدار زیاد کربوهیدراتی که در این ماده غذایی وجود دارد، می‎توان آن را معادل غلات به خصوص غلات بدون سبوس و تصفیه شده در نظر گرفت.  سیب زمینی حاوی مقدار زیادی نشاسته، مقدار کمی فیبر، ویتامین‎ها، مواد معدنی و پلی فنول است. وقتی سیب زمینی را داغ می‎خورید، نشاسته آن راحت‎تر هضم می‌شود و قند خون را بیشتر بالا می‎برد.  همچنین سیب زمینی سرخ کرده بیشترین تاثیر را در ابتلا به بیماری دیابت دارد.  

در این مطالعه رژیم غذایی تعدادی افراد داوطلب برای مدت ۴ سال تحت نظر قرار گرفته شد. در پایان تحقیقات محققان اعلام کردند افرادی که ۲ تا ۴ وعده در هفته سیب زمینی می‌خورند ۷ درصد و افرادی که بیشتر از ۷ وعده در هفته سیب زمینی می‎خورند ۳۳ درصد بیشتر به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا می‎شوند. کسانی که سیب زمینی سرخ شده خورده بودند بیشتر از افرادی که سیب زمینی تنوری یا آب پز مصرف کرده بودند در معرض ابتلا به دیابت بودند. همچنین محققان دریافتند که جایگزین کردن سه وعده سیب زمینی در هفته با غلات کامل (غلات سبوسدار) می‎تواند خطر ابتلا به دیابت را ۱۲ درصد کاهش دهد. 

منبع: www.medscape.com

مطالب مرتبط: 

دیابت بارداری چیست؟

تغذیه مناسب برای کودکان دیابتی