با خوردن این غذاها از آلزایمر پیشگیری کنید

یک دلیل دیگر برای سالم غذا خوردن پیشگیری از آلزایمر است. بیماری که این روزها برای افراد بالای ۶۵ سال رو به گسترش است. تنها در آمریکا ۵ میلیون فرد بالای ۶۵ سال به این بیماری دچار هستند. محققان دریافته‌اند افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی انواع توت، سبزیجات و ماهی است کمتر احتمال دارد به اختلال کاهش حافظه دچار شوند. در این مطلب به معرفی این مواد غذایی و اینکه چگونه به کارایی مغز کمک می‌کند پرداخته‌ایم.

بهتر است از این گروه‌های غذایی دوستدار مغز استفاده کنید:

  • سبزیجات برگدار سبز (مثل اسفناج): حداقل ۶ بار در هفته 
  • سبزیجات دیگر: حداقل یک بار در روز
  • آجیل‌ها: ۵ بار در هفته
  • توت‌ها (مثل توت فرنگی): حاقل ۲ بار در هفته
  • حبوبات (مثل لوبیا): حداقل ۳ بار در هفته
  • غلات سبوس‌دار: ۳ بار یا بیشتر در روز
  • ماهی: حداقل یک بار در هفته
  • گوشت مرغ یا بوقلمون: ۲ بار در هفته
  • روغن زیتون: از روغن زیتون برای آشپزی استفاده کنید.

با خوردن این غذاها از آلزایمر پیشگیری کنید آلزایمر با خوردن این غذاها از آلزایمر پیشگیری کنید download 35

از این غذاها تا حد امکان اجتناب کنید:

  • گوشت قرمز: سعی کنید کمتر از ۴ بار در هفته مصرف کنید.
  • کره یا مارگارین: کمتر از یک قاشق سوپ‌خوری در روز
  • پنیر: کمتر از یک بار در هفته
  • انواع شیرینی: کمتر از ۵ بار در هفته
  • فست فود و غذاهای سرخ شده: کمتر از یک بار در هفته  

تحقیقات نشان داده است در افرادی که این رژیم غذایی را به طور کامل رعایت کرده‌اند احتمال دچار شدن به بیماری آلزایمر ۵۴ درصد کاهش پیدا کرده است که رقم قابل توجهی است. و مهمتر از این، محققان کشف کردند افرادی که حتی گاهی اوقات رژیم غذایی را رعایت کرده‌اند ۳۵ درصد کاهش در احتمال دچار شدن به این بیماری داشته‌اند. بنابراین اگر تا حدودی هم بتوانید به این دستورات غذایی عمل کنید به احتمال زیاد به آلزایمر دچار نخواهید شد.

حتی اگر هیچ یک از فاکتورهای ابتلا به آلزایمر یا هیچ سابقه فامیلی در این زمینه ندارید باز هم توصیه می‌شود این برنامه غذایی را دنبال کنید چرا که این برنامه فقط برای مغز مناسب نیست بلکه حاوی غذاهای کاملی است که برای قلب و سلامت کلی بدن مفید است. یکی از مزیت‌های این برنامه این است که لازم نیست کامل رعایت شود تا نتایج مفید آن را ببینید، بنابراین مدت طولانی‌تری قادر به ادامه برنامه خواهید بود و هرچه مدت طولانی‌تری برنامه رعایت شود احتمال دچار شدن به آلزایمر بیشتر کاهش می‌یابد. اگر تصمیم به دنبال کردن این برنامه غذایی دارید، به شما توصیه می‌کنیم چند نکته دیگر را نیز مورد توجه قرار دهید. مقدار وعده غذایی خود را کنترل کنید و همچنین به چگونگی تهیه شدن غذا توجه کنید. به سس‌ها و نان و روغنی که به غذا اضافه شده و مقدار قند موجود در هر غذا دقت کنید. حتما چند لیوان آب در روز بنوشید. به طور منظم ورزش کنید و سعی کنید استرس در زندگی روزمره را کنترل کنید تا احتمال آلزایمر را به حداقل برسانید. 

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط:

آلزایمر چیست؟