خواص روغن ماهی برای سلامتی

روغن ماهی از ماهی‌های چرب مثل ساردین و سالمون تهیه می‌شود. این ماده به خاطر دو ماده تشکیل دهنده مهم خود DHA و EPA که هر دو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، بسیار مورد توجه علم تغذیه و سلامتی است. علاوه بر امگا ۳، این ماده شامل ویتامین‌های A و D نیز می‌باشد.

تحقیقاتی که در سالهای اخیر انجام شده نشان می‌دهد که اگر روغن ماهی در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد باشد مزیت‌هایی برای سلامتی خواهد داشت، که در زیر به مواردی اشاره خواهیم کرد.

  • اولین و مهم‌ترین تأثیر آن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.
  • مانع خشکی و ریزش مو می‌شود.
  • به گفته پزشکان، برای پیشگیری از آلزایمر مفید است.  
  • پیشگیری از سرطان، روغن ماهی در پیشگیری از سه نوع سرطان شایع شامل سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات مفید است.
  • تنظیم کلسترول
  • در کنترل مشکلات روانی افراد جوان موثر است مثل ADHD
  • برای حافظه مفید است 
  • برای پیشگیری از کاهش بینایی به خاطر افزایش سن (پیر چشمی) مفید است.
  • مصرف روغن ماهی توسط زنان باردار به خصوص در سه ماه آخر بارداری بر سلامت نوزاد تاثیر دارد.
  • برای بهبود افسردگی به خصوص افسردگی پس از زایمان مفید است.
  • تأثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس و تنش‌های عصبی دارد. به طوری که اگر روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد میگرنشان کنترل می‌شود. 

خواص روغن ماهی برای سلامتی روغن ماهی خواص روغن ماهی برای سلامتی download 11

با همه خواص مفیدی که مصرف امگا ۳ دارد، اما برای برخی هم مضر است. افراد دچار اختلالات خونی، کسانی که پوستشان به راحتی دچار کوفتگی و کبودی می‌شود، کسانی که از داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپیرین یا وارفارین استفاده می‌کنند، افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند و افرادی که فشار خون خیلی بالا و کنترل نشده دارند، نباید امگا ۳ مصرف کنند. مصرف دوز بالای امگا ۳ سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند بنابراین کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است نباید از آن استفاده کنند.