خواص آجیل و دانه‌های روغنی

مصرف آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است. در حقیقت مصرف گردو، بادام و سایر مغزها باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. همچنین با مصرف مناسب این مغزها می‌توان از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری و از بروز حمله‌های قلبی نیز پیشگیری کرد.
فندق: سرشار از آهن و روی است و با خوردن هر ۱۰۰ گرم قندق ۶ میلی‌گرم آهن و ۶ میلی‌گرم روی به بدنتان می‌رسد. کمبود روی بین ایرانی‌ها بسیار به چشم می‌خورد. بنابراین خانم‌هایی که نگران پوست و مویشان هستند می‌توانند فندق را در برنامه روزانه خود بگنجانند. روی به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. هر فندق حدود ۶ کیلوکالری انرژی دارد.

خواص آجیل و دانه‌های روغنی آجیل خواص آجیل و دانه‌های روغنی images 9

گردو: مهم‌ترین ماده معدنی که با خوردن گردو به بدن می‌رسد مس است. با خوردن ۱۰۰ گرم گردو نیاز روزانه بدن به مس برطرف می‌شود. گردو فولیک اسید هم دارد و به همین دلیل برای خانم‌های باردار و کسانی که کم خونی دارند مفید است. هر عدد گردو حدود ۲۲ کیلوکالری انرژی دارد. 

پسته: هر ۱۰۰ گرم پسته حدود ۳ میلی‌گرم آهن دارد. بنابراین پسته برای کسانی که کمبود آهن دارند بسیار مناسب است. پسته کلسیم هم دارد و بعد از بادام بیشترین مقدار کلسیم را بین مغزها دارد. هر پسته حدود ۶ کیلو کالری انرژی دارد. 

بادام: بادام بیشترین مقدار کلسیم و ویتامین E را بین آجیلها دارد. هر ۱۰۰ گرم بادام ۲۴۰ میلی‌گرم کلسیم و ۲۴ میلی‌گرم ویتامین E دارد. بنابراین بادام به سلامت پوست و مو کمک فراوانی می‌کند. مخصوصا برای کسانی که لبنیات نمی‌خورند بادام بسیار مفید است. هر بادام ۷ کیلوکالری انرژی دارد. 

کشمش: انگور منبع پتاسیم است. کشمش چون انگور خشک شده است نا حد زیادی خواص این میوه را در خود دارد. هر گرم کشمش حدود یک میلی‌گرم پتاسیم دارد. پتاسیم به بهبود و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این کشمش گلوکز و  فروکتوز هم دارد. هر قاشق غذاخوری کشمش حدود ۳۰ کیلوکالری انرژی دارد.

 منبع: مجله سیب سبز

مطالب مرتبط:

۹ ماده غذایی برای کاهش وزن