اطلاعات پزشکی حاصل از پژوهش‎های جدید نشان می‎دهد ویتامین D، سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و می‌تواند با افسردگی، بیماری MS و حتی برخی از انواع سرطان مبارزه کند. نور خورشید مهمترین منبع و‌یتامین D به شمار می آید. اما از طرفی سرطان پوست نتیجه مستقیم اشعه ماورای بنفش خورشید است، بنابراین کارشناسان دریافت و‌یتامین D، از طریق مواد غذایی را توصیه می‌کنند. 

خوارکی‌های غنی از ویتامین D ویتامین d خوارکی‌های غنی از ویتامین D                d

در سال ۲۰۱۰، موسسه پزشکی (IOM) توصیه کرد برای داشتن استخوان‎های سالم سطح ویتامین دی خون باید ۲۰ ng/ml باشد و برای تامین این میزان، افراد بین ۱۹ تا ۷۰ سال باید روزانه ۶۰۰ IU (واحد بین المللی) ویتامین دی دریافت کنند. مواد غذایی حاوی و‌یتامین D و ۱۵ دقیقه پیاده روی در بعد از ظهر که شدت آفتاب ضعیف تر است، مهمترین منابع تامین ویتامین دی موردنیاز بدن است. اما برای حفاظت پوست از آفتاب و اشعه‎های مضر آن که باعث سرطان پوست می‎شوند متخصصان پوست و مو توصیه می‎کنند از کرم ضد آفتاب و لباس های بلند استفاده کنید و تا حد امکان از منزل خارج نشوید، بنابراین از طریق نور خورشید نمی‎توان کمبود ویتامین دی بدن را برطرف کرد. محققان برای دریافت ویتامین دی، جذب آن از طریق مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار که حاوی مقدار زیادی ویتامین دی هستند را توصیه می‌کنند. علاوه بر این، ۱۵ دقیقه پیاده روی در بعد از ظهر که شدت نور آفتاب کمتر است، برای تامین ویتا‌مین D بدن توصیه شده است. البته در این شرایط هم باید محافظت از پوست را در نظر گرفت و از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کرد.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

چه مقدار ویتامین D برای سلامت قلب نیاز داریم؟

ویتامین D برای بیماران مبتلا به (MS) مفید است