برترین پزشکان و محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که خواب خیلی کم یا خواب بیش از حد، هر رو باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و عروقی می‌شود. در این مطلب اطلاعات پزشکی در مورد نحوه تاثیر خواب بر سلامت قلب بیان شده است. 

افرادی که کم خوابی دارند یا زیاد می‌خوابند یا کیفیت خواب خوبی ندارند. بیشتر در معرض خطر سفت شدن عروق خونی و تشکیل رسوب کلسیم در دیواره عروق هستند. رسوب کلسیم در عروق کرونر معمولا قبل از علائم حمله قلبی رخ می‌دهد. میزان زیاد رسوب کلسیم در عروق کرونر می‌تواند حمله قلبی را پیش بینی کند. دانشمندان مدت زمان مناسب برای خواب شبانه را ۷ ساعت می‌دانند. افرادی که خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند در معرض خطر بیماری قلبی در آینده نزدیک هستند.

کم یا زیاد خوابیدن باعث بیماری قلبی می‌شود بیماری قلبی کم یا زیاد خوابیدن باعث بیماری قلبی می‌شود

وقتی در خواب هستیم تغییرات زیادی در بدن اتفاق می‌افتد مثل تغییرات متابولیکی، آزاد شدن هورمون‌ها، ترمیم شدن بدن و رفع خستگی مغز. این فرآیندها روی فشار خون، قند خون، هورمون‌های استرس و عوامل دیگر که در احتمال ابتلا به بیماری قلبی موثر هستند، تاثیر می‌گذارد. بدن ما در طول شبانه روز برای ترمیم خود و بازگرداندن انرژی از دست رفته یا اصطلاحا برای شارژ کردن باطری‎ خود به خواب شبانه نیاز دارد. خواب شبانه با کیفیت باید به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سبک زندگی سالم و دوستدار قلب به شمار آید. برای داشتن خواب خوب باید اتاق خواب کاملا تاریک باشد و هر شب سر ساعت مشخصی به رختخواب رفت. همچنین مهم است که از وسایل الکترونیکی قبل از خواب استفاده نشود. افرادی که مشکل بی‌خوابی دارند بهتر است بعد از ناهار دیگر کافئین مصرف نکنند. رعایت این موارد و داشتن یک برنامه ورزشی منظم و رژیم غذایی سالم بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط:      

پیشگیری از تنگی عروق قلب با تغذیه مناسب

ورزش، بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی