برای خیلی از ما این طور جاافتاده که خواب بعد از ظهر فقط مخصوص بچه های کوچک و یا سالمندان است. اما واقعیت این است که ما هم به عنوان یک فرد بزرگسال، نیاز به استراحت روزانه داریم. ذهن و بدن ما در دنیای مدرن امروز بیش از حد فعالیت می کند و خیلی تحت فشار و استرس است. خواب روزانه باعث تقویت عملکرد ادراکی شما می شود. سعی کنید بعد از ناهار چرت بزنید تا برای باقی روز پرانرژی باشید.

خواب بعد از ظهر جلوی پرخوری را می‎گیرد! خواب خواب بعد از ظهر جلوی پرخوری را می‎گیرد!

وقتی کمبود خواب دارید، شروع می کنید به جستجوی منابع انرژی و البته یکی از بهترین راه ها برای دریافت انرژی، تغذیه است. کمبود خو‌اب می تواند دلیلی برای انتخاب های نادرست غذایی باشد، چون به طور ناخودآگاه به دنبال غذاهایی می رویم که بیشترین میزان کالری را دارند تا با کمک آنها هوشیار بمانیم. پس یک چرت نیمروزی جلوی پرخوری تان را می گیرد. اگر کمبود خو‌اب داشته باشید، کورتیزول بدنتان افزایش می یابد. بنابراین بیشتر احساس تنش و بیقراری خواهید کرد. با چرت بعد از ظهر، کورتیزول بدنتان کاهش پیدا کرده و در نتیجه اضطراب‎ و استرس‎تان کاهش پیدا می‎کند و احساس انرژی و شادابی خواهید کرد. همه ما می دانیم که خو‌اب به مغز اجازه می دهد دوباره شارژ شده و حافظه و قدرت یادگیری اش را تقویت کند. چرت روزانه برای سلامت قلب نیز مفید است. مطالعات نشان داده آنهایی که عادت به خو‌اب بعدازظهر دارند، خطر بیماری های قلبی در آینده برایشان کمرنگ تر است. اگر شب قبل به مقدار کافی نخوا‌بیده باشید، چرت بعدازظهر نقش نجات دهنده را خواهد داشت.

حتما شما هم تجربه کرده‎اید که کسالت و خستگی حدود ساعت ۲ بعدازظهر سراغتان می‎آید، چون تقریبا ناهارتان را خورده اید و بدن تان در حال گوارش غذاست. اگر امکانش وجود دارد سعی کنید بعد از ناهارتان چرت بزنید تا برای باقی روز پرانرژی باشید. اگر از عصر به بعد بخو‌ابید، در خو‌اب شب تان اختلال ایجاد خواهد کرد. لازم نیست زیاد بخو‌ابید، یک چرت ۳۰ دقیقه ای برای رفع خستگی کافی است. زنگ ساعت را تنظیم کنید تا بدون دلهره بخو‌ابید. محیط خواب تان را آماده کنید. چراغ را خاموش کنید، دمای محیط را پایین بیاورید، روانداز داشته باشید و سرتان را روی بالش بگذارید. به خوا‌ب تان اهمیت بدهید و هر وقت حس کردید به آن نیاز دارید حتما بخوا‌بید. این کار تنبلی، عدم کفایت و یا هر ویژگی منفی دیگری نیست. همه ی ما موظفیم مراقب سلامت مان باشیم.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

یک جایگزین طبیعی برای قرص خواب آور

جوان سازی پوست با خواب منظم و تغذیه سالم