با خواب آلودگی بهار چه کنیم؟

با فرا رسیدن فصل بهار، بسیاری از افراد از خواب آلودگی و کسالت در طول روز شکایت دارند. این حالت را خستگی بهاری یا خواب آلودگی بهاری می‎گویند. این حالت خود به خود برطرف می‎شود،  فقط کافی است بدن، خودش را با تغییرات فصلی تطبیق دهد،بدن بعضی‌ها سریع با این شرایط جدید هماهنگ می‌شوند،اما برای بعضی از افراد زمان بیشتری طول می‌کشد تا از این کسلی رها شوند. 

 خواب آلودگی بهاری خواب آلودگی با خواب آلودگی بهار چه کنیم؟

در فصل زمستان، رگ‎های سطحی بدن منقبض می شوند تا بدن گرمای کمتری از دست بدهد. بنابراین خون و اکسیژن بیشتری به سمت اندام‌های داخلی و خصوصا مغز می‌رود. با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا، رگ های خونی منبسط می‎شوند و فشار خون کاهش می‎یابد، بیشتر جریان خون به سمت پوست می‎رود و خون کمتری و اکسیژن کمتری به سمت مغز می‎رود. بدن ما به مدت زمانی نیاز دارد که خود را با شرایط جدید وفق دهد و تا این هماهنگی صورت بگیرد حالت خواب‌آلودگی فصل بهار بروز می‌کند. تغییر ساعت و طولانی شدن روز هم از دلایل ایجاد این کسالت است. کاهش طول شب و جابه‌جایی ساعت‌ها، برنامه خواب افراد به هم می‌ریزد. برای ما خیلی سخت است که زودتر از موعد همیشگی بخوابیم و تا به این روند عادت کنیم زمان نیاز داریم.

تغییرات هورمونی و عدم تعادل هورمون‌ها نیز از دیگر علت‌های این خواب آلودگی است. انسان‌ها نیز مانند حیوانات سوخت و ساز و میزان هورمون‌های بدن خود را با محرک‌های خارجی مانند نور و دما تنظیم می‌کنند. در فصل بهار طول مدت روشنایی روز افزایش می‌یابد، بنابراین باید به طور طبیعیسروتونین (هورمون شادی آور) بیشتری در بدن ترشح شود که باعث فعالیت بیشتر بدن شود و تولید ملاتونین (هورمون خواب) کاهش یابد، اما در بعضی افراد این روند به درستی انجام نمی‌شود. خستگی بهاری در افرادی که حساسیت فصلی دارند، بیشتر دیده می‌‎شود. این کسالت در این افراد شدیدتر است. افرادی که به دلیل آلرژی بهاری و یا مشکلات خواب مانند خر و پف یا آپنه خواب، نمی‎توانند خوب بخوابند،  بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. علائم خستگی بهار شامل از دست دادن اشتها، خستگی مداوم، مشکل در توجه و تمرکز، خواب آلودگی، سردرد، ضعف در قضاوت و ادراک حسی، فقدان انگیزه، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن، اثرات منفی بر روی حافظه و خلق و خو، اضطراب، کاهش سطح انرژی،  مشکل در هضم غذا و افزایش فشار خون می‎شوند. 

برطرف کردن خواب آلودگی بهاری

قرار گرفتن در فضاهای باز در فصل بهار و استفاده هر چه بیشتر از نور طبیعی می‌تواند خواب آلودگی را کاهش دهد. صبح‌‌ها یک برنامه ورزشی کوتاه مدت برای خودتان در نظر بگیرید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین می‌کند. نوشیدن مقادیر کافی از مایعات، بخشی از برنامه پیشگیرانه به شمار می‌رود.  به تدریج سعی کنید زودتر از قبل بخوابید، هر شب فقط یک ‌ربع زودتر از شب قبل بخوابید و هر چند روز تا یک هفته این یک ربع را به نیم ساعت و بیشتر افزایش دهید. راه‌حل بعدی چرت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای در بین روز است. به شرط آن که بیشتر از ۱۵ دقیقه نخوابید، چون حس خواب‌آلودگی شما را بیشتر می‌کند. باید سعی کنید خواب شبانه با کیفیت داشته باشید. هنگام شب که بیرون تاریک است، نور داخلی را به حداقل برسانید یا هنگام شب که از خواب بیدار می‌شوید، برق اتاق را روشن نکنید. مصرف کافئین را کاهش دهید، الکل مصرف نکنید و چند ساعت قبل از خواب ورزش نکنید زیرا شما را سرحال می‎کند و نمی‌توانید شب بخوابید. 

منبع: tebyan.net و salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

۵ خوراکی انرژی‌زا برای کاهش خستگی!

چطور در سال جدید پر انرژی‌تر باشیم!

توسط | ۲۸ فروردین ۱۳۹۵|سلامتی و بهداشت|۰ نظر

درباره نویسنده :

ارسال نظر