اطلاعات پزشکی حاصل از یک مطالعه جدید نشان می‎دهد افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‎خوابند، بیشتر می‌خورند و می‎نوشند که منجر به چاقی می‌شود. نتایج این مطالعه در مجله پزشکی (American Journal of Health Promotion) به چاپ رسیده است.چاقی چاقی بی خوابی منجر به چاقی می‎شود!

محققان قبلا به ارتباط بین کم خوابی و اضافه وزن پی برده بودند، اما این تحقیقات از زاویه‌ای دیگر این موضوع را بررسی کرده است. افرادی که کم می‎خوابند دچار خوردن ثانویه می‎شوند یعنی در مدت زمانی که سعی می‎کنند بیدار بمانند و در حین انجام کارهایی مثل تماشا کردن تلویزیون بیشتر می‎خورند یا نوشیدنی‎های شیرین و پرکالری می‎نوشند. محققان این مطالعه را روی یک گروه حدود ۲۸۰۰۰ نفر آمریکایی بین سنین ۲۱ تا ۶۵ سال انجام دادند. در این مطالعه عوامل موثر دیگری مثل نژاد، جنسیت و عوامل اجتماعی اقتصادی نیز در نظر گرفته شد. همچنین خواب عادی در این مطالعه ۷ تا ۸ ساعت در شب در نظر گرفته شد. اطلاعات پزشکی ثابت کرد افرادی که کمبود خواب دارند به طور میانگین روزانه ۸.۷ دقیقه بیشتر وقت صرف خوردن ثانویه می‎کنند. بنابراین کم خوابی منجر به بیشتر خوردن و در نتیجه دریافت کالری بیشتر و افزایش احتمال چاقی می‎شود. مطالعات دیگر نشان می‎دهد که کمبود خواب باعث اختلال در سوخت و ساز بدن می‎شود و تعادل هورمون‎های بدن را به هم می‎ریزد. افرادی که به طور میانگین کمتر از ۶.۵ ساعت می‎خوابند، دچار تغییرات هورمونی می‎شوند که روی افزایش وزن بدن تاثیر می‎گذارد و در طولانی مدت برای سلامتی مضر است.

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط: 

فرزندان چاقی را از پدر به ارث می‎برند