خشم و عصبانیت واکنش طبیعی موجود زنده نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می شود. این احساس به صورت هیجانی و احساسی ابراز می شود. کسی نمی‎گوید ما نباید خشمگین شویم بلکه نحوه مدیریت کردن آن و نحوه بروز دادن آن مورد بحث است. 

خشم و عصبانیت را چطور کنترل کنیم؟ خشم خشم و عصبانیت را چطور کنترل کنیم؟

کنترل خشم به این معنی نیست که شما اصلا عصبانیت و ناراحتی خود را نشان ندهید، بلکه شما باید آن را کنترل کنید و کنترل خشم شامل ابراز آن به شیوه ای سازگارانه است. در اکثر موارد رفتار فرد عصبانی، ناسازگارانه است. نکته بسیار مهم در مورد کنترل عصبانیت این است که به محض ایجاد شدن آن حس بتوان آن را تشخیص داد و پیش از شدت گرفتن، آن را کنترل نمود. برای این کار شناخت علایم اولیه عصبانیت ضروری است. افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون،  گشادشدن مردمک چشم، منقبض شدن عضلات، تغییر رنگ چهره و تغییر تنفس از علائم عصبانیت است. 

تغییر در محیط یکی از روش‎های کنترل عصبانیت است. گاهی فرد در محیطی قرار می گیرد که در آنجا عواملی وجود دارند که آستانه تحریک فرد را در مقابل عصبانیت پایین آورده یاحتی باعث عصبانیت وی می شوند. حذف این عوامل درصورت امکان، یا حتی ترک محیط می تواند باعث کاهش میزان عصبانیت فرد شود. یا مثلا می توان برای کاهش سر و صدا، تلویزیون یا رادیو را خاموش کرد. در شرایطی که احتمال می‎رود ادامه حضور فرد در آن محیط باعث درگیری شود می‎توان محیط را ترک کرد. نکته مهم دیگر این است که هنگام عصبانیت فرد باید به افکار خود توجه کند. زیرا گاهی اوقات تفسیر فرد از موقعیت و آنچه که به خود می گوید می تواند باعث خشم یا آرامش فرد شود. بنابراین مقابله با افکار منفی یکی دیگر از روش‌های مدیریت عصبانیت است.

منبع: yjc.ir