همزمان شدن ماه رمضان با فصل تابستان و تحمل ۱۷ ساعت روزه داری و کم آب شدن بدن می‌تواند عامل بروز یبوست باشد. یبوست به عنوان شایع ترین مشکلات گوارشی روزه داران محسوب می‌شود که البته عارضه طبیعی روزه نیست بلکه حاصل روزه داری غلط است که از نخوردن سبزیجات، میوه ها، غذاهای پر فیبر و عدم نوشیدن آب کافی و نیز بی تحرکی زیاد ناشی می شود.

جلوگیری از یبوست در ماه رمضان یبوست جلوگیری از یبوست در ماه رمضان

رژیم غذایی پر فیبر و تحرک مانع از بروز یبوست در روزه داران می شود. کم مصرف کردن کربوهیدرات ها و قند های تصفیه شده و استفاده از کربوهیدرات های پیچیده به جای آنها،‌ مصرف زیاد آب، ورزش و تحرک در ساعات پس از افطار،‌ استفاده از غذاهای فیبردار شامل انواع حبوبات، میوه ها و سبزیجات،‌ استفاده از نان های سبوس دار مانند نان سنگک و جو می‌تواند در برطرف شدن یبوست مؤثر واقع شود. مصرف سبزیجات و سالاد به همراه روغن زیتون در وعده افطار و سحر و خوردن میوه هایی همچون زردآلو و گیلاس در فاصله افطار و سحر نیز در برطرف کردن یبوست موثر است. انجیر و آلوی خیس کرده نیز در درمان این مشکل بسیار موثر است. استفاده از خورش‌، آش و سوپ‌ها نیز می‌تواند مفید باشد. در موارد شدید می‌توان از شربت‎های ملین و یا ملین های ضعیف دیگر استفاده کرد و در صورت عدم برطرف شدن علائم باید حتما با پزشک معالج تماس گرفت. بیمارانی که به مصرف ملین ها عادت کرده اند، ابتدا باید نوع ملین خود را تغییر دهند و ملین های ملایم تر را انتخاب کنند، سپس به تدریج دوز مصرفشان را کاهش دهند تا دارو به کلی قطع شود.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط: 

تخم شربتی برای درمان یبوست