دریازدگی بیماری شایعی است که بسیاری از افراد بی‌تجربه در سفرهای دریایی را گرفتار می‌کند. کسانی که به نوعی با سفرهای کاری یا تفریحات آبی سروکار دارند، حداقل برای یک بار با این مشکل مواجه شده‌اند. در این مطلب به راه‌هایی برای جلوگیری از دریازدگی در فصل داغ سفرهای نوروزی اشاره می‌کنیم.

دریازدگی دریازدگی جلوگیری از دریازدگی در سفرهای نوروزی

دریازدگی تا حدودی به بیماری حرکت روی جاده شباهت دارد. وقتی با کشتی یا قایق روی آب در حال حرکت هستیم ارگان‌های بدن ما با سه واکنش طبیعی مواجه می‌شوند. نخست حرکت بیش از حد عضلات گوش داخلی، سپس انتقال پیام‌های حرکتی متعدد از چشم به مغز و در نهایت نوعی عدم تعادل و احساس گیجی، در این مرحله به تدریج بیماری دریازدگی شکل می‌گیرد. به طور معمول فرد دریازده ابتدا دچار سردرد و عدم تعادل شده و در مدت کوتاهی با سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ مواجه می‌شود. ممکن است حالات ناخوشایند در برخی بیماران تا پایان سفر باقی می‌ماند.

برای اینکه دچار دریازدگی نشوید:

در محل مناسبی «ترجیحا وسط یا بخش میانی کشتی» بنشینید و در صورت نیاز چشم‌هایتان را ببندید و از گوش گیر استفاده کنید. بهتر است در طول سفر به سطح آب خیره نشوید، مطالعه نکنید و از چرخش ناگهانی سر و گردن اجتناب کنید. در صورت تشدید حالت دریا زدگی می‌توانید به مقدار محدود از داروی ضد بیماری حرکت استفاده کنید. قبل از حرکت اضطراب نداشته باشید و به مسایل تلخ و فاجعه بار فکر نکنید.

توجه به تغذیه از موثرترین راه‌های کاهش بیماری دریا زدگی است. بهتر است ۲۴ ساعت قبل از سفر و در طول مسافرت با شناور از خوردن غذاهای حجیم و پرچرب اجتناب کنید. نوشیدن قهوه و آب پرتقال، معده را اسیدی کرده و محرک حالت تهوع و استفراغ هستند. علاوه بر قهوه و آب پرتقال، سیگار و الکل نیز علائم بیماری را تشدید می‌کنند. سبزیجات، سیب زمینی، عسل، نان‌های غنی شده، شیرینی‌های کم چرب، ماکارونی و میوه‌هایی مانند سیب سبز برای جلوگیری از این مشکل مفید هستند. همچنین خوراکی‌هایی مانند زنجبیل، نعناع و لیموترش حالت تهوع را از شما دور می‌کند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

برای جلوگیری از بیماری حرکت چه کنیم؟