در طب سنتی توصیه‌های مفیدی برای روزه داری سالم و حفظ سلامت بدن در ماه رمضان وجود دارد. یکی از مشکلاتی که روزه داری در تابستان ایجاد می‌کند عطش بسیار زیاد است. معمولاً تحمل گرسنگی در ماه رمضان ساده تر از تحمل تشنگی است. ولی برای در امان بودن از تشنگی نیز راه حل‌هایی وجود دارد. 

توصیه هایی برای رفع عطش روزه داران روزه توصیه هایی برای رفع عطش روزه داران

نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می‌کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه‌های آب‌دار تأمین شود. میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه و خربزه نقش مهمی در تأمین مایعات بدن دارند و توصیه می‌شود در فاصله افطار و سحر این میوه‌ها مصرف شوند. مصرف لیموترش نیز در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است. میوه‌هایی چون مرکبات و توت فرنگی که می‌توانند علاوه بر آب مواد ضروری چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد معدنی، و همچنین ویتامین‌های c، b1 و b2 را تأمین کنند.

با فاصله یک ساعت بعد از افطار سعی کنید ۸ لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید و حتی‌الامکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ها، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر خودداری کنید چرا که این مایعات باعث از دست رفتن سریع‌تر آب بدن می‌شوند. خوردن چای مخصوصا چای پر رنگ، برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است. افراد دقت کنند که این باور که چای پس از سحری می‌تواند باعث رفع تشنگی شود درست نیست زیرا چای دفع مکرر کلیه را در بر دارد. شیرینی‌های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می‌دهند و در نتیجه روزه‌دار احساس تشنگی می‌کند. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند برای از بین بردن عطش بهتر است هنگام افطار یا سحر، یک لیوان شربت سرکه شیره بنوشید. این شربت عطش را از بین برده، انرژی بدن را تأمین کرده و شیرینی آن هم مضر نیست. از دیگر توصیه‌های طب سنتی برای کاهش احساس تشنگی در ایام ماه رمضان، خوردن سالاد کاهو هنگام سحر است. کاهو علاوه بر رفع تشنگی باعث می‌شود سنگ کلیه تشکیل نشود.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط: 

خطر نوشیدن آب سرد هنگام افطار

چند نوشیدنی برای رفع تشنگی در ماه رمضان