در همه جای دنیا غذا خوردن یکی از مهم‌ترین جذابیت‌ها و لذت‌های سفر است. اما در کشور ما با توجه به به کیفیت ضعیف خدمات رستوران‌های بین راهی و جاده‌ای و از آنجایی که به عنوان گردشگر در طول سفر، دسترسی‌‌ ما به امکانات بهداشتی و درمانی محدود است، توصیه می‌شود افراد غذاهای بین راهی و رستوران‌های شهرهای دیگر را نخورند. در این مطلب چند توصیه مهم تغذیه‌ای برای مسافران نوروزی مطرح شده است. 

تغذیه برای سفرهای نوروزی تغذیه توصیه‎های تغذیه‌ای برای سفرهای نوروزی 81552433 6355313

میان وعده ممنوع است!

معمولا متخصصان تغذیه بر لزوم مصرف میان وعده‌ها برای جلوگیری از پرخوری تاکید دارند. اما وقتی در سفر هستیم باید وسواس زیادی برای میان وعده‎ها به خرج دهیم. خوراکی‎هایی مثل آلوچه و لواشک و پیراشکی حتی اگر با مواد سالم و بهداشتی تهیه شده باشد، در اثر ماندن طولانی مدت در فضای باز ممکن است فاسد شده باشد. 

آب را از منبع مطمئن تهیه کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل مسمومیت در طول سفر، مصرف آب آلوده است. یا آب را از منبع کاملا مطمئن تهیه کنید یا اگر نمی‌توانید، حتی‌الامکان از بطری‌های آماده آب معدنی استفاده کنید. در خرید آب معدنی هم حتما دقت کنید، بطری پلمپ بوده و علامت استاندارد داشته باشد. در مورد مارک آب معدنی هم، ناشناخته نباشد.

به تاریخ انقضای خوراکی‎ها توجه کنید

در اماکن جاده‌ای، به دلیل این‌که حمل و نقل و دسترسی بعضا دشوار است، احتمال منقضی شدن مواد بیشتر از فروشگاه‌های شهری است، لذا حساسیت تان در خصوص تاریخ انقضای مواد خوراکی را در طول سفر تقویت کنید.

خودتان غذا درست کنید

در سال‌های اخیر، مجتمع‌های خدماتی رفاهی که در بعضی جاده‌های کشور تاسیس شده‌اند، تحت نظارت مراجع بهداشتی هستند و معمولا از کیفیت غذایی بالایی برخوردارند. رستوران‌های معروف دیگری هم هستند که کیفیت غذای خوبی دارند. اما اگر از کیفیت غذای رستوران‎های آن مکان اطمینان ندارید بهتر است خودتان غذای خانگی درست کنید. به نگهداری غذا در جای خنک دقت کنید. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند هنگام توقف برای صرف غذا، غذا را به طور کامل حرارت دهید تا اگر میکروب‎ها رشد کرده‌اند نابود شوند. ظروف و وسایل پخت و پز را درون نایلون‌های تمیز و دربسته نگهداری کنید. موقع ظرف شستن هم مطلقا ظروف خود را در آب رودخانه یا جوی‌های آب کنار جاده تمیز نکنید. حتما در طول سفر و به خصوص موقع غذا خوردن دستها را خوب بشویید. از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌های بین راهی پرهیز کنید. مصرف غذاهای نیمه‌پز خصوصا تخم مرغ عسلی در طول سفر ممکن است خطرناک باشد.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط:

چند نکته تغذیه‌ای برای نوروز!