فعالیت ورزشی می‌تواند در پیشگیری و غلبه بر دیابت بسیار موثر باشد. اما افراد مبتلا به دیابت قبل از شروع برنامه ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنند و به نکات اساسی شامل کنترل قند خون قبل از ورزش، جلوگیری از افت قند خون حین ورزش و پرهیز از ورزش‌های سنگین جهت جلوگیری از ایجاد صدمه و جراحت توجه داشته باشند.

توصیه‌های ورزشی برای دیابتی‌ها دیابت توصیه‌های ورزشی برای دیابتی‌ها          1

نوعی از دیابت در اثر کم شدن حساسیت سلول‌ها به انسولین اتفاق می‌افتد که در این حالت توانایی جذب و ورود قند از خون به درون سلول‌ها کم می‌شود، ورزش موجب می‌شود که حساسیت سلول‌ها به انسولین افزایش یابد و توازن بین تولید و مصرف گلوکز در بدن برقرار ‌شود. ورزش با ایجاد نشاط روحی و جسمی سبب تقویت فرد می‌شود و با افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن و کم شدن بافت چربی مقاومت سلول‌ها را نسبت به انسولین کاهش داده و قند خون بیشتری مصرف می‌شود و توده عضلانی ورزشکار هم افزایش می‌یابد.  ورزش‌هایی چون پیاده‌روی، دویدن آرام، شنا و دوچرخه سواری ورزش‌های مفیدی در این زمینه هستند. همراه با کنترل مطلوب قندخون و انجام تمرینات ورزشی مرتب، مصرف قرصهای خوراکی در برخی افراد دیابتی غیروابسته به انسولین کم میشود و در بیماران دیابتی دریافت کننده انسولین نیز به علت وضعیت مطلوب متابولیک، میزان انسولین تزریقی کاهش مییابد. مطالعات نشان داده است که در ماههای اولیه شروع برنامه های ورزشی، انسولین تزریقی گاهی تا ۲۰% یا حتی بیشتر کاهش مییابد.

باید از افت قندخون در طول ورزش جلوگیری کرد. برای این منظور ۱ تا ۲ساعت بعد از صرف غذا ورزش کنید. ۲۰ تا ۴۰ گرم کربوهیدرات اضافی پیش از ورزش و هر یک ساعت در طول ورزش مصرف کنید. اگر انسولین تزریق می‌کنید، از ورزشهای سنگین در هنگامی که انسولین تزریق شده پرهیز کنید. قسمتهایی از بدن را که انسولین در آنها تزریق نگردیده استف حرکت دهید (به منظور پیشگیری از جذب سریع انسولین) و میزان انسولین تزریقی را به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد در صورت لزوم (کوهنوردی، ورزشهای طولانی مدت) کاهش دهید. بعد از ورزشهای طولانی قندخون کنترل گردد و کربوهیدرات (مواد قندی) اضافی مصرف شود.

منبع: diabetestma.org و salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

دیابت و ورزش

آیا با ورزش و رژیم می‌توان دیابت را درمان کرد؟