اگر تا امروز به بهانه‌ی نداشتن وقت کافی ورزش نمی‎کردید، باید به دنبال یک بهانه جدید باشید! زیرا محققان دریافتند تنها با یک دقیقه ورزش شدید آن هم فقط سه بار در هفته می‎‏توان از فواید ورزش برای سلامتی بهره مند شد و به تناسب اندام رسید.

تناسب اندام تناسب اندام تناسب اندام در 60 ثانیه!                       1

این تحقیقات توسط محققان کانادایی به سرپرستی پروفسور Martin Gibala از دانشگاه مک مستر آنتاریو صورت گرفته و نتایج آن در مجله پزشکی PLOS One منتشر شده است. هیچ شکی در این نیست که ورزش فواید بسیاری برای سلامتی دارد. جلوگیری از چاقی و افزایش وزن، پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‎های قلبی و عروقی تنها نمونه‎های کوچکی از فواید ورزش هستند. در سال ۲۰۰۸ متخصصان توصیه کردند برای بهره مند شدن از فواید ورزش و داشتن تناسب اندام، بزرگسالان باید ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت زیاد انجام دهند. اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‎های آمریکا (CDC) اعلام کرد کمتر از نیمی از بزرگسالان آمریکایی این دستورالعمل را اجرا می‎کنند. نداشتن وقت کافی یکی از اصلی‎ترین دلایل افراد پر مشغله برای ورزش نکردن است. اما تحقیقات جدید پروفسور Gibala و همکارانش نشان می‎دهد یک ورزش کوتاه مدت با شدت زیاد می‎تواند به اندازه یک ورزش استقامتی طولانی برای سلامتی و تناسب اندام ما مفید باشد. 

در این مطالعه ۲۷ مرد شرکت کننده به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول یک ورزش ۱۰ دقیقه‌ای که شامل ۳ دوره ۲۰ ثانیه‌ای رکاب زدن با شدت بسیار زیاد و در بین هر دوره آن ۲ دقیقه رکاب زدن آرام و در کل ۲ دقیقه گرم کردن بدن در شروع و ۳ دقیقه سرد کردن بدن در انتها می‎شد، انجام دادند. گروه دوم یک تمرین ورزشی ۵۰ دقیقه‌ای ملایم که شامل ۲ دقیقه گرم کردن بدن و ۴۵ دقیقه رکاب زدن با شدت متوسط و در آخر ۳ دقیقه سرد کردن بدن می‎شد، انجام دادند. این افراد سه بار در هفته این تمرینات را برای مدت ۱۲ هفته ادامه دادند. بعد از ۱۲ هفته محققان نتایج یافته ‎ها را بررسی کردند و با یک گروه کنترل که اصلا در این مدت ورزش نکرده بودند هم مقایسه کردند و دریافتند که ورزش شدید ۱۰ دقیقه‌ای به اندازه ورزش ملایم ۵۰ دقیقه‎ای برای سلامتی مفید است و هر دو گروه در حساسیت به انسولین، تنظیم قند خون، آمادگی تنفسی و قلبی بهبود داشتند. در گروه اول در کل ۳ دوره ۲۰ ثانیه‌ای ورزش شدید آن هم سه بار در هفته انجام شده است که به اندازه ۱۵۰ دقیقه ورزش معمولی در هفته مفید و موثر است. بنابراین اگر برای ورزش کردن وقت کافی ندارید، کافی است ۳ دقیقه در هفته یک ورزش با شدت زیاد مثل دویدن با سرعت بالا یا دوچرخه سواری با سرعت انجام دهید و سالم و خوش اندام بمانید. 

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط:

باورهای اشتباه در مورد تناسب اندام!

چند نکته تناسب اندام برای افراد شاغل