شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا تغذیه یک ورزشکار باید با فردی که تحرک کمتری دارد متفاوت باشد. برای پاسخ به این سوال شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنیم. در این مطلب اطلاعات پزشکی در مورد تغذیه صحیح برای ورزشکاران مطرح شده است.  

ورزشکاران به پروتئین بیشتری نیاز دارند. پروتئین به ساخت و ترمیم بافت‌های عضلانی بدن کمک می‌کند. یک ورزشکار برای حفظ استقامت بدن به میزان بیشتری پروتئین در رژیم غذایی خود نیاز دارد. چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کالری دریافتی روزانه به وسیله پروتئین تامین می‌شود. متخصصان علم تغذیه توصیه می‌کنند قبل از ورزش از میزان کمی مواد مغذی استفاده شود زیرا در غیر این صورت بدن دچار ضعف حین تمرین ورزشی می‌شود مثل ماشینی که سوخت کافی برای حرکت نداشته باشد. همانطور که کالری دریافتی یک ورزشکار باید بیشتر از افراد کم تحرک باشد، میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن آنها هم بالاتر است. پس باید به تغذیه خود توجه کنید و به جای غذاهای بی‌ارزش مثل چیپس و کیک‌ها از گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنند. البته محققان می‌گویند به جای استفاده از مولتی ویتامین بهتر است از مواد غذایی مفید استفاده شود زیرا به مراتب فایده بیشتری دارند. 

تغذیه مناسب برای ورزشکاران تغذیه تغذیه مناسب برای ورزشکاران images 77

تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین به بهتر شدن عملکرد ورزشی کمک می‌کند. اما باید مراقب باشید زیرا وجود بیش از اندازه کافئین در جریان خون یک ورزشکار حرفه‌ای می‌تواند مانع تایید صلاحیتش برای مسابقه شود. استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای افرادی که حین ورزش تعریق زیادی دارند مفید است زیرا باعث می‌شود آب از دست رفته بدن جبران شود و همچنین سدیم از دست رفته تامین شود. تحقیقات نشان داده که این انرژی‌زاها می‌توانند عملکرد ورزشکار را بهبود بخشند. 

منبع: مجله پیام سلامتی

مطالب مرتبط: 

قبل از ورزش کردن چه بخوریم؟

با ورزش صحیح کالری بیشتری بسوزانید و لاغر شوید