در این مطلب مواد مغذی که خانم‎ها برای داشتن سلامت جسمانی به آنها نیاز دارند و همچنین روش‌های تامین این مواد مغذی و میزان مورد نیاز در تغذیه روزانه مطرح شده است. بیماری کم خونی (anemia) یا فقر آهن از بیماری‌هایی است که بر اثر سوء تغذیه بوجود می‎آید. اگرچه این بیماری فقط مختص زنان نیست، اما زنان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. 

تغذیه مناسب برای زنان  تغذیه تغذیه مناسب برای زنان

زنان به خاطر اینکه در زمان قاعدگی خون از دست می‎دهند بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی هستند. از زمان بلوغ تا دوران یائسگی زنان بیشتر از مردان به ماده معدنی آهن در تغذیه خود نیاز دارند. نیاز زنان به این ماده معدنی در زمان بارداری به سه برابر می‎رسد. برترین پزشکان و متخصصان تغذیه، رژیم غذایی یکسانی برای پسران و دختران در دوران کودکی در نظر می‌گیرند اما با رسیدن به سن بلوغ و نوجوانی تغییرات در رژیم غذایی آنها مشاهده می‎شود. برای دختران سنین ۹ تا ۱۳ سال ۸ میلی‌گرم آهن در روز نیاز است و از سن ۱۴ سالگی به بعد ۱۵ میلی‌گرم در روز باید در رژیم غذایی آنها باشد تا کم خونی ناشی از قاعدگی جبران شود و به رشد آنها کمک شود. منابع غنی آهن شامل گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، آجیل، حبوبات، و همچنین نان و غلات سرشار از آهن هستند.

یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای سلامت زنان کلسیم است. وقتی سن خانم‌ها بالا می‌رود، دچار پوکی استخوان می‎شوند. بنابراین لازم است که استخوان بندی قوی داشته باشند. البته این کار را باید از سال‌های جوانی شروع کرد. دختران بین سنین ۹ تا ۱۸ سال روزانه به ۱۳۰۰ میلی‎گرم کلسیم در برنامه غذایی خود نیاز دارند. این میزان کلسیم را می‎توان از محصولات لبنی مثل شیر، ماست و پنیر و همچنین سبزیجات غنی از کلسیم مثل کلم پیچ و کلم بروکلی تامین کرد. 

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

رژیم غذایی در ماههای مختلف بارداری

نکات بهداشتی و تغذیه ای در زمان قاعدگی