در زمان یائسگی (Menopause) تغییرات زیادی در بدن رخ می‎دهد. فعالیت فیزیکی بدن بعد از سن ۵۰ سالگی کاهش می‎یابد. سطح هورمون استروژن بدن کاهش می‎یابد. در این دوران بدن به بعضی از انواع مواد مغذی بیشتر نیاز دارد و به بعضی مواد معدنی مثل آهن کمتر نیاز دارد. بنابراین رعایت نکات تغذیه‎ای در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است.

تغذیه مناسب برای دوران یائسگی تغذیه تغذیه مناسب برای دوران یائسگی

در دوران یائسگی، استخوان بندی قوی و مستحکم دوران جوانی شروع به ساییده شدن می‎کنند و بیماری پوکی استخوان آغاز می‌شود. دریافت مقدار کافی کلسیم  در تغذیه روزانه و همچنین ورزش‌ کردن باعث افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان می‎شود. بنابراین حتما باید روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۸۰۰ واحد (IU) ویتامین D به بدن برسد.  فیبر از دیگر مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن به خصوص در این دوران است. فیبر احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند دیابت، کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‎دهد. به عملکرد بهتر روده‌ها کمک می‎کند. در سنین بالای ۵۰ سال، بدن به ۲۰ گرم فیبر در روز نیاز دارد. فیبر مورد نیاز را می‎توانید از غلات سبوسدار، میوه های تازه، سبزیجات، و حبوبات تامین کنید. ویتامین B6 یک ویتامین ضروری و مهم برای دوران میانسالی است. این ویتامین کمک می‎کند از نظر ذهنی و عملکردهای شناختی سریع عمل کنید. از بیماری‌های مغزی و  اختلالات روانی دوران پیری مثل آلزایمر پیشگیری می‌کند. سعی کنید روزانه حداقل ۱ میلی‌گرم از این ویتامین برای سلامت مغزتان مصرف کنید. غذاهای سرشار از ویتامین B6 عبارتند از : نخود، مرغ، ماهی و جگر    

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط:

تغذیه مناسب برای زنان