تعطیلات عید نوروز زمان دید و بازدید و مهمانی‎ و مسافرت و گردش و تفریح است. اما به دلیل مصرف خوراکی‎های رایج پر کالری این روزها مثل آجیل و شیرینی و بی‌تحرکی، معمولا بعد از عید اکثر افراد دچار چاقی و اضافه وزن می‎شوند. برای اینکه دچار چاقی و بیماری‎های ناشی از آن نشویم بهتر است این نکات تغذیه‎ای را در تعطیلات نوروز رعایت کنیم. 

چاقی نوروز چاقی تعطیلات عید بدون چاقی! 193688 479

آجیل و شیرینی

یکی از مواد غذایی که در نوروز در هر خانه‌ای وجود دارد، آجیل و شیرینی است. مواد مغذی موجود در آجیل برای بدن مفید است اما از آنجایی که کالری بالایی دارد، در مصرف آجیل نباید زیاده‌روی کرد. همچنین بهتر است آجیل خام مصرف شود چرا که آجیل شور سبب افزایش فشار خون و تشدید نارسایی قلبی می‌شود. اگر می‎خواهید چاق نشوید باید از مصرف شیرینی و شکلات پرهیز کنید. زیرا این مواد وقتی وارد بدن می‌شوند، به سلول‌های چربی تبدیل شده و بعد از مدتی نمی‌توان حجم این سلول‌ها را کاهش داد. در نتیجه نه‌تنها به بیماری‌های قلبی و عروقی منجر می‌شود، بلکه در افراد چاق احتمال ابتلا به سرطان هم افزایش می‌یابد.

فست فودها

این روزها سن ابتلا به بیماری‎های قلبی، دیابت و چاقی کاهش پیدا کرده است و جوان‎های زیادی به این بیماری‎ها مبتلا می‎شوند. برای حفظ سلامتی‎مان امسال فست فودها را طرد کنیم. مصرف فست‌فودها را به دلیل روغن‌های اشباع و سدیم که برای هر سنی مضر است از زندگی‌مان حذف کنیم و مصرف سبزی و میوه تازه که نقش حفاظتی را در بدن ایفا می‌کنند، افزایش دهیم.

ورزش

نوروز زمان مناسبی برای شروع فعالیت‌های ورزشی است و می‌توان این فعالیت‌ها را با پیاده‌روی آغاز کرد. هوای شهر‌های آلوده که معمولا در زمستان شرایط مساعدی برای ورزش ندارند، در ایام تعطیلات عید سالم و پاک است. توصیه می‌کنیم در این ایام در اغلب روزهای هفته حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی کنید.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

سالم ترین شیرینی‌های عید

چند نکته تغذیه‌ای برای نوروز!