دانه کدو تنبل یا همان تخمه کدو یک میان وعده بسیار مغذی است که ویتامین‎ها و املاح معدنی زیادی دارد. از آنجایی که این دانه حاوی مقدار زیادی روی (زینک) است، مصرف آن در دوران بارداری توصیه می‎شود.  

تخمه کدو برای دوران بارداری بارداری مصرف تخمه کدو در دوران بارداری مفید است

ارزش غذایی تخمه کدو: دو قاشق غذاخوری تخمه کدو که معادل ۲۸ گرم است حاوی ۱۲۵ کالری انرژی، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم پروتئین است. این مقدار دانه کدو ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند. همچنین منبع خوبی از روی (Zink)، مس، منیزیوم و سلنیوم است. متخصصان تغذیه از مفید بودن مصرف این دانه‌ها برای کاهش وزن و لاغری، دیابت و بیماری‎های قلبی خبر داده‌اند. دانه‌های کدو سرشار از امگا ۳ و امگا ۶، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند که ترکیب این سه ماده به سلامت قلب و کبد کمک کرده و باعث کاهش میزان کلسترول بد خون (LDL)، تری گلیسیرید و فشار خون می‎شود.

درمان بی‌خوابی: دانه کدو حاوی ماده تریپتوفان است. این ماده یک اسید آمینه است که برای تولید ملاتونین در بدن نیاز است. ملاتونین هورمون خواب است و کمک می‎کند راحت به خواب روید. اگر قبل از خواب چند دانه تخمه کدو همراه با مقداری کربو هیدرات مثل یک تکه میوه بخورید، می‌توانید خواب خوبی را تجربه کنید.

بارداری: اطلاعات پزشکی نشان می‎دهد بیش از ۸۰ درصد زنان در دنیا مقدار کافی روی (زینک) دریافت نمی‌کنند. میزان کم روی در بدن باعث تغییرات هورمونی به خصوص در دوران بارداری می‎شود و گردش هورمون‌هایی که مربوط به شروع زایمان هستند را مختل می‌کند. علاوه بر این روی به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از عفونت‌های رحمی و در نتیجه از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند. 

درمان پوکی استخوان: دانه کدو حاوی مقدار زیادی منیزیم است. منیزیم باعث بهبود متابولیسم بدن می‎شود، در سیستم عصبی و عضلات بدن نقش دارد. کمبود منیزیم در افراد مسن با مقاومت به انسولین یا بیماری دیابت، سندرم متابولیکی، بیماری عروق کرونر قلبی و پوکی استخوان مرتبط است. منیزیم برای ساخت استخوان مهم است. مصرف منیزیم باعث افزایش تراکم استخوان می‎شود و برای کاهش خطر پوکی استخوان در زنان یائسه موثر است.

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط: