تاثیر ویتامین‌ها بر سلامت پوست

تحقیقات نشان داده است که رابطه ای مستقیم و قوی بین تغذیه و سلامت پوست وجود دارد. برای شادابی و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها باید از انواع ویتامین‌ها استفاده کنیم اما تاکید دارند به دلیل جذب اندک پوستی، بهتر است این ویتامین‌ها از راه خوراکی در اختیار پوست قرار دهیم تا موضعی.

متخصصان پوست تاکید دارند که پنج ویتامین اصلی شامل ویتامین های A, B, C, E, K از مهم‌ترین ویتامین‌های مفید و موثر برای حفظ سلامت پوست هستند. ویتامین‌ها را باید به صورت روزانه مصرف کنید. برای این منظور می توانید از مولتی ویتامین استفاده کنید. البته بهتر است نیاز بدن خود را با خوردن میوه و سبزیجات تازه که غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند تامین کنید.

ویتامین A:

اگر پوستی جوانتر می‌خواهید ویتامین A مصرف کنید. این ویتامین از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می‌کند. این ویتامین برای نگهداری و ترمیم بافت پوست و سلامت پوست لازم است. اگر پوست شما به سرعت خشک می‌شود، احتمالا دچار کمبود ویتامین A شده است. این ویتامین لکه‌های قهوه‌ای رنگ را محو کرده و برای جلوگیری از آکنه مفید است. منابع ویتامین A: سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج، کلم پیچ 

تاثیر ویتامین ها بر سلامت پوست  سلامت پوست تاثیر ویتامین‌ها بر سلامت پوست images 13

ویتامین B:

ویتامین B3 یا نیاسین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند. این ویتامین تراوش چربی پوست را تنظیم می کند و باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. منابع ویتامین B3: ماهی، مرغ، گوشت، جگر، بادام زمینی، قارچ، نخود سبز، آووکادو، دانه آفتابگردان

ویتامین C:

این ویتامین برای تولید کلاژن لازم است و بدن نمی تواند آن را بسازد بنابراین باید بوسیله غذا تامین شود. ویتامین C اگر به صورت موضعی استفاده شود هم باعث تقویت تولید کلاژن می‌شود. ویتامین C به علت خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی که دارد از تشکیل رادیکال های آزاد در سطح پوست جلوگیری کرده و در نتیجه از ایجاد چین و چروک در پوست پیشگیری می کند و پوست را شفاف تر می‌سازد. منابع ویتامین C: فلفل، سبزیجات برگ دار، کیوی، گوجه فرنگی، مرکبات، بروکلی

ویتامین E: 

این ویتامین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک کرده و برای رفع خشکی پوست و ترمیم آثار زخم‌ها و خراش‌ها، سوختگی خوب است. و از پوست در برابر اثرات مضر نور خورشید محافظت می‌کند. منابع ویتامین E: اسفناج، آجیل، دانه آفتابگردان، آووکادو، میگو، ماهی، بروکلی، زیتون

ویتامین K:

از این ویتامین در ساخت کرم‌های دور چشم استفاده می‌شود. برای پیشگیری از اثرات پیری در پوست اطراف چشم به کار می‌رود و می‌تواند در کاهش سیاهی زیر چشم موثر باشد. منابع ویتامین K: مارچوبه، تره فرنگی، پیازچه، خیار، زیتون، دانه سویا

مطالب مرتبط:

۷ ماده غذایی ضد پیری پوست

۵ عادتی که باعث پیری پوست می‌شوند

توصیه‌هایی برای داشتن موهای سالم و زیبا