مردم در تمامی سنین، تمرینات بدنسازی را برای افزایش قدرت، سلامت، و بدست آوردن ظاهر متناسب فیزیکی انجام می‌دهند. تمرینات بدنسازی، مقدار زیادی فشار بر بدن وارد می‌کنند و بدن در سنین مختلف، به روش‌های مختلفی واکنش نشان می‌دهد. امن ترین و موثرترین روش در زمانی هستند که شما فرم و دستورالعمل‌های تمرینی مناسب برای گروه سنی خودتان را دنبال می‌کنید.

بهترین سن برای بدنسازی بدنسازی بهترین سن برای بدنسازی dumbell2

کودکان و نوجوانان

دستورالعمل‌های تمرینی که برای بدنسازان بزرگسال بکار می‌رود، باید برای افراد نوجوان اصلاح شود، زیرا آنها هنوز به رشد کامل نرسیده‌اند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان قبل از شروع یک برنامه‌ی تمرین بدنسازی قدرتی، یک ارزیابی پزشکی انجام دهند. شروع با وزنه‌های سبک‌تر برای یادگیری فرم مناسب، تمرین کاردیوی منظم و اجتناب از وزنه برداری سنگین تا زمان رسیدن به رشد کامل برای این گروه سنی توصیه می‎شود.

۲۰ تا ۲۹ سال

در این سن شما می‌توانید با خیال راحت، بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر را شروع کنید. این، زمانی از زندگی است که به شما امکان می‌دهد بیشترین وزن را با کوتاهترین زمان ریکاوری لازم، بلند کنید. از این سال‌ها برای حجیم شدن استفاده کنید تا در آینده، کمتر تحت تاثیر کاهش تدریجی عضله که بطور طبیعی با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد قرار بگیرید.

۳۰ تا ۴۹ سال

برای دستیابی به بیشترین رشد توده عضلانی و قدرت در این زمان، به تغییرات بدنتان توجه کرده و در صورت لزوم، تمرینات بدنسازی‌تان را تغییر دهید. در این سن قدرت عضلانی و توانایی ریکاوری به دلیل افزایش سن، حدود ۱۰ درصد نسبت به ۲۰ سالگی کاهش یافته و با نرخ حدود ۱ درصد در سال کاهش می‌یابد. پس از آن، یک کاهش وزن ۵ درصد به ازای هر ۱۰ سال توصیه می‌شود. زمان ریکاوری عضله بعد از وزنه برداری سنگین از حدود ۴ روز در سن ۳۰ به حدود ۷ روز تا ۵۰ سالگی افزایش خواهد یافت.
تلاش برای وادار کردن بدنتان به انجام همان مقدار تمرینی که در طول دهه ۲۰ زندگیتان انجام می‌داد، توده‌ی عضلانی کمتری تولید خواهد کرد، و ممکن است منجر به آسیب دیدگی شود.

بالای ۵۰ سال

با افزایش سن شما، عضله، استخوان و توده بافت همبند، بطور طبیعی به همراه تولید هورمون کاهش می‌یابد.  بعد از ۵۰ سالگی، کاهش در وزن و افزایش در زمان استراحت باید بر اساس نیازهای فردی انجام شود. بدنسازان حرفه‌ای که در دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ زندگیشان رقابت می‌کنند، برخی پس از شروع کردن در دهه ۵۰، ۶۰ یا بالاتر، هم قوی می‌مانند، و هم بسیار جوان‌تر از سن واقعی خودشان بنظر می‌رسند.

منبع: fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط: