اطلاعات پزشکی به دست آمده از تحقیقات جدید می‎گوید اینکه چه زمانی غذا می‎خورید به اندازه اینکه چه غذایی می‎خورید برای کاهش وزن اهمیت دارد. نتایج این مطالعه در مجله (Cell Metabolism) منتشر شده است.

کاهش وزن کاهش وزن برای کاهش وزن باید به زمان غذا خوردن توجه کنید!

محققان موسسه Salk دو گروه موش آزمایشگاهی را مورد مطالعه قرار دادند. به هر دو گروه رژیم غذایی پر چرب دادند اما یک گروه در ساعات محدود و مشخصی می‏‎توانستند غذا بخورند و گروه دوم آزاد بودند هر ساعتی خواستند غذا بخورند بعد  مدت زمانی محققان مشاهده کردند با اینکه غذای هر دو گروه یکی بوده است. گروهی که ساعات محدود برای خوردن داشتند دچار اضافه وزن نشدند. برترین پزشکان در این مطالعه اعلام کردند یکی از دلایل چاقی افراد، هماهنگ نبودن برنامه غذا خوردن آنها با ساعت بدن‌شان است.

هر کدام از اعضای بدن ما ساعت مشخصی دارند. یعنی کبد، کلیه، معده، روده و … در زمان‎هایی در اوج بهره وری خود هستند و در زمان‎هایی نیز استراحت می‎کنند. این چرخه‎های فعالیت بدن برای سوخت و ساز بدن بسیار اهمیت دارند. وقتی ما به صورت نامنظم و بی‎برنامه غذا می‌خوریم ممکن است ژن‎هایی که برای سوخت و ساز مواد قندی یا چربی‎ها لازم داریم در حال استراحت باشند و نتوانند فعالیت کنند. در نتیجه متابولیسم بدن به خوبی انجام نمی‎شود و دچار چاقی و اضافه وزن می‎شویم. یکی از دلایل بی‌نظمی در غذا خوردن مردم، رواج غذاهای آماده و دسترسی به غذا در هر ساعتی از شبانه روز و تمایل مردم برای بیدار ماندن تا دیر وقت که باعث بی‌نظمی در ساعت بدن و برنامه غذا خوردن افراد می‌شود. همیشه متخصصان تغذیه به نوع و میزان غذایی که می‎خوریم یا کالری دریافتی روزانه توجه می‎کنند. اما می‎توان بدون تغییر دادن مقدار غذا تنها با توجه به زمان غذا خوردن و برنامه غذایی منظم داشتن در کاهش وزن موفق بود.  

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط: 

برای کاهش وزن باید لقمه‌های خود را بشمارید!

جراحی‌های کاهش وزن به درمان دیابت کمک می‎کنند