شاید عجیب به نظر برسد اما می‎توانید با رژیم آبگوشتی لاغر شوید. غذاهایی مثل آبگوشت که حای مقدار زیادی حبوبات هستند در صورت رعایت برخی شرایط لازم می توانند به کاهش وزن افراد کمک کنند. حبوبات به دلیل داشتن فیبر بالا، معمولا اثر سیر کنندگی دارند.

برای کاهش وزن، آبگوشت بخورید! کاهش وزن برای کاهش وزن، آبگوشت بخورید!

حبوبات جزء گروه غذایی نان و غلات است. یک فرد بالغ باید روزانه بین ۶ تا ۹ واحد از خانواده نان و غلات استفاده کند که بخشی از این سهم می تواند به حبوبات اختصاص یابد. اگر فرد بیشتر یا کمتر از مقدار تعریف شده، حبوبات مصرف کند به ترتیب روی وزنش اثر چاقی یا لاغری می گذارد. این گروه همچنین با قرار گرفتن در خانواده گوشت‌ها می توانند تا حدی، نیاز بدن به اسید آمینه‌ها را تامین کنند، در واقع نیاز بدن به گوشت کمتر می شود. بنابراین حبوبات یک گروه دو وجهی است که به دلیل انرژی و پروتئین می تواند در هر دو خانواده نان و غلات و گوشت‌ جای گیرد.

حبوبات در صورت مصرف متناسب به دلیل داشتن انرژی، ویتامین و املاح معدنی مانند مس، منگنز، منیزیم، روی و مقدار کمی آهن، به سلامتی کمک می کنند. حبوبات کالری کم و فیبر زیاد دارند که می‎تواند باعث کاهش وزن شود. نصف لیوان حبوبات پخته حاوی ۸۰ کالری است. به دلیل فیبر موجود در آنها، معمولا اثر سیرکنندگی دارند و تغییر وزن فرد با استفاده از حبوبات، بسته به مقدار مصرف آنها دارد. متخصصان تغذیه توصیه به مصرف غذاهای حاوی حبوبات در وعده‌های غذایی مختلف صبحانه، ناهار، شام و میان وعده دارند. غذاهایی مانند عدسی، خوراک لوبیا، آبگوشت می توانند گزینه‌های خوبی برای تامین نیاز بدن به فیبر، انرژی و پروتئین باشند و بسیار توصیه می‎شود که در برنامه غذایی کودکان در سنین رشد گنجانده شود.

منبع: yjc.ir

مطالب مرتبط: 

آیا ژله باعث کاهش وزن می‎شود؟

کاهش وزن در یک هفته با مصرف روزانه کرفس!