همیشه توصیه می‎شود برای داشتن تغذیه سالم و پیشگیری از بیماری‎ها به خصوص انواع سرطان تا جایی که ممکن است مواد غذایی را در روغن سرخ نکنید. اما محققان اسپانیایی در تحقیقات خود متوجه شدند سرخ کردن سبزیجات به خصوص با روغن زیتون خالص سالم‎تر از آب پز کردن آنهاست.

تغذیه و سرطان سرطان برای پیشگیری از سرطان سبزیجات را سرخ کنید نه آب پز!

در این مطالعه ۱۲۰ گرم از سبزیجات مختلف شامل  سیب زمینی، کدو تنبل، گوجه فرنگی و بادمجان را با روش‌های مختلف مثل سرخ کردن، آب پز کردن و بخار پز کردن پختند. سپس مواد مغذی موجود در این سبزیجات را بررسی کردند. اطلاعات پزشکی به دست آمده نشان داد میزان ترکیبات فنول در سبزیجاتی که سرخ شده بود بیشتر بوده است. این ترکیبات به پیشگیری از بیماری سرطان، دیابت و مشکلات بینایی کمک می‌کند. روغن و حرارت زیاد می‎تواند باعث افزایش میزان فنول در این سبزیجات شود. به خصوص اگر از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده شود. میزان فنول سبزیجات افزایش می‌یابد. روغن زیتون و سبزیجات از اجزای اصلی رژیم مدیترانه‎ای هستند که هر دو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان فنول هستند. غلظت این آنتی اکسیدان در مواد غذایی به نحوه پخت آنها بستگی دارد و این مطالعه ثابت کرد که پختن سبزیجات در روغن به مراتب بهتر از پختن آنها در آب است. اما باید توجه داشت که کالری روغن زیاد است و این کار باعث افزایش کالری غذاها می‎شود بنابراین افرادی که اضافه وزن دارند باید به مقدار مصرف این سبزیجات توجه کنند.

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط:

درمان سرطان با ویتامین C