شاید به نظر برسد برای تامین آب مورد نیاز بدن در طول روز باید در سحر آب و مایعات فراوان مصرف کرد. اما متخصصان تغذیه می‌گویند نوشیدن آب زیاد یا مصرف غذاهای آبکی مثل سوپ، آش یا آبگوشت برای سحری باعث اختلال در عملکرد آنزیم‌های گوارشی و دردهای معده می‌شوند.

برای وعده سحری غذاهای آبکی نخورید سحری برای وعده سحری غذاهای آبکی نخورید

یک سحری مناسب باید متعادل و متنوع بوده و از تمام گروه های مهم غذایی که شامل نان و غلات، شیر، گوشت و حبوبات، میوه ها و سبزیجات باشد. مصرف کربوهیدرات در وعده سحری بسیار مناسب است که روزه داران می توانند آن را با مصرف یک فنجان برنج یا ماکارونی، دو تکه نان یا یک کاسه از غلات سبوس دار تامین کنند. خوردن سبزیجات، میوه های تازه، یک لیوان شیر یا ماست بسیار توصیه می شوند. میزان مورد نیاز پروتئین به اندازه ۴ تکه پنیر، ۶۰ گرم گوشت، دو عدد تخم مرغ و یک فنجان حبوبات است که باید در وعده سحر مصرف شوند. بهتر است در وعده سحر غذا به مقدار کم خورده شود و روزه داران از پرخوری یا نوشیدن نوشابه های گازدار به همراه غذا خودداری کنند و در پایان سحری یک تا ۲ عدد خرما، یک عدد میوه و آب کافی فراموش نشود. مصرف غذاهای سرخ کردنی مثل انواع کوکوها، کتلت، چلوکباب، جوجه کباب و ماهی نیز تشنگی و عطش را افزایش می دهند و بهتر است در وعده سحری خورده نشوند. همچنین غذاهای  تند و پرادویه نباید مصرف شوند، چون مصرف ادویه فراوان علاوه بر ناراحتی‌های گوارشی تشنگی را هم بیشتر می کند. مصرف سس‌ها، خامه، سوسیس و کالباس در سحر نامناسب است و باعث بروز دردهای معده می شود.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

کاهش وزن در ماه رمضان

چطور از سندروم ماه رمضان جلوگیری کنیم؟